Ljubica Uvodić-Vranić: AVANTURA OSOBNE PROMJENE 3
Odlične reakcije na priručnik
za rastavljene roditelje koji vole svoju djecu, kako glasi podnaslov treće
Avanture osobne promjene Ljubice Uvodić Vranić, pokazuju koliko nam je bila
potrebna knjiga koja razvodima prilazi psihološki, a ne statistički. Zašto
preporučuje dva topla doma umjesto jednoga, što može učiniti društvo da zaštiti
djecu kod bračnih brodoloma te zašto u njezinoj knjizi nema optužbi, odgovara
naša najproduktivnija autorica psiholoških priručnika Ljubica
Uvodić-Vranić.
1. Avantura osobne promjene 3 posvećena je
rastavljenim roditeljima i podsjeća da se sa svojom djecom roditelji nikada
neće rastaviti. Na temelju 41 primjera iz vaše prakse može se zaključiti da
roditelji nisu uvijek svjesni te činjenice, zbog čega djeca teško pate. Što bi
društvo moglo učiniti da češće podsjeti roditelje da su roditelji?
- Svi smo mi to društvo. I
ima dovoljno posla, ali baš za svakoga od nas. U knjizi se na temelju znanstvenih
istraživanja o tome da okolina može pozitivno utjecati na obitelj koja je u
stresu zbog rastave i razvoda podsjeća da to i učini. Mi smo u toj drami koja
se odvija ispred nas glavni glumci, kolateralne žrtve, prijatelji-pomagači, rodbina i svojta koja će
prihvatiti dio onoga što oštećeni imaju za reći.
Nemojmo biti ravnodušni ili
previše diskretni, odmaknuti se od obitelji kojoj se to događa i ostaviti na
cjedilu da se sami muče.
Obitelj koja ima podršku
svoje okoline lakše prebrodi krizu i lakše nađe pravo rješenje.
Stvarna okolina je zadužena da
pomogne, a ako ta pomoć izostane, ili je nekvalitetna, može zatražiti i pomoć
stručnjaka kao toliko potrebno drugo mišljenje.
2. Na kraju knjige je vaš prijedlog o „dva topla doma
umjesto jednoga“, što bi mnogu djecu, a vjerojatno i njihove roditelje, učinilo
sretnijima. Pretpostavljate li da će kod nas biti parova koji će moći provesti
u djelo vaš savjet?
- Bit će ih malo. Ima ih
malo. Zlata uvijek ima malo. Ali dobro je znati kako zlato izgleda iako nismo
alkemičari. Dobro je poslati poruku što bi bilo najvažnije napraviti. Razvod
djeca pa i odrasli dožive kao brodolom, pa tako se i kaže – bračni brodolom – a
sve ono što razvedeni roditelji osjećaju i zbog čega pate mogu dijelom
pretvoriti u za njih i za njihovu djecu ljekoviti angažman. Kad su već dvoje
ljudi napravili dvije nove bračne zajednice – neka se njihova djeca u njima
dobro osjećaju koliko je to više moguće. Neka u oba doma imaju u skladu s
mogućnostima svoj kutak ili barem jednu svoju dragu igračku i toplu riječ od
roditelja i od njihovih novih partnera.
3. Priručnik za rastavljene roditelje koji vole svoju
djecu sadrži sasvim puno primjera, savjeta i pouka, pa čak i u teškim
situacijama nasilja ili stvaranja osjećaja krivnje. Ali u njemu nikoga ne
optužujete, čak ni za sebičnost. Jesu li u međuljudskim odnosima moguća
rješenja u kojima svi dobivaju, a nitko ne gubi?
- To nam je bio cilj, hvala
vam što to ističete! Kad ide optužba, ide otpor, zatvaranje, osveta. Na jedno
zlo se nadoveže drugo. Razvod nosi sa sobom previše negativnih emocija: jedna
se strana osjeća ponekad manje vrijedna, a druga kriva. Ponekad oboje osjećaju
i krivicu i manju vrijednost, oboje osjećaju neuspjeh, nema smisla tim
osjećajima još dodavati našu kritiku koja bi spriječila toliko potrebnu
suradnju koja bi trebala uslijediti. Nismo partneri, ali smo roditelji. Pustimo
naše odnose i stavimo u fokus naše roditeljstvo.
4. U zaključcima mnogih primjera sljedeća je uputa
„... ako imate kod kuće ili u blizini par s problemom...“. Zašto ta uputa?
Zašto bi nas trebalo zanimati žive li ljudi oko nas skladno ili ne? Kako možemo popraviti živote ljudi oko nas, a
da to ne bude miješanje u stvari koje nas se ne tiču?
- Istraživanja govore da su
oni koji su preživjeli brodolom imali spasitelje! Netko im je dao ruku, dobacio
veslo, čamac za spašavanje, ili napuhani pojas. Mi smo ljudi upućeni jedni na
druge. Što smo više bliski s onima koji se utapaju, toliko ćemo im bolje moći
pomoći.
Pomažući drugima – ponavljamo
i lekciju koja će nama možda zatrebati ili preveniramo brodolom. Angažiranost
nam daje priliku ne samo da pomognemo drugima nego i sebi.
5. Psihodrama je tehnika koju razvijate na svojim
radionicama Petkom u pet i njome
demonstrirate kolike su mogućnosti pokazivanja osjećaja i u kojim sve
smjerovima to može odvesti ljudske odnose. Koliko je važno pri reagiranju imati
na umu više mogućnosti između kojih biramo? Može li se takav način razmišljanja
naučiti?
- Većina nas može pokušati
uvježbati nove obrasce ponašanja. Kao šalu. Kao zabavu. Gotovo da se igramo. A
pri tome neopazice učimo i spontano smišljamo nove načine ponašanje.
Nadopunjujući Morena sa Stilskim vježbama šaljemo neizravnu poruku da je priča
u kojoj smo sudjelovali mogla imati i drugi ishod. „Glumci“ spontano dodaju ono
što im je važno i tako u tuđu priču ubacuju svoja pitanja a ponekad i rješenja.
Proživjeti priču u kojoj igraš razne uloge pomaže ti da shvatih različite
aspekte priče. Mnoge su snahe na primjer, mislile da su u sukobu sa svekrvom
jer je svekrva svekriva. Kad su
postale svekrve uvidjele su da su zapravo snahe krive jer su promijenile kut
gledanja.
U psihodrami ne moramo čekati
tolike godine da od snaha postane svekrve. Možemo to već danas odigrati i sebi
tako ne samo pojasniti nego to i emocionalno doživjeti.
6. U knjizi spominjete narodnu izreku „cijelo selo
treba da odgoji dijete“, jer se dijete odgojem uči da preuzme svoju društvenu
ulogu. Gdje je iz naših gradova nestalo to selo u kojem se dijete osjeća
zaštićeno? Zašto kao zajednica nismo više usmjereni na odgoj djece koja čine
našu budućnost?
- Da. Važna stvar. Umjesto da
našu djecu dragovoljno zatvorimo u četiri zida i pustimo da tipkaju porukice,
moramo im pomoći da vježbaju socijalne vještine i da postanu (da se našalim)
pravi građani u svojem selu/gradiću/gradu.
Klapa, ekipa, udruga - ili
kako bi naši susjedi rekli: raja - formira se i u kući i okolo kuće, u široj
obitelji, u susjedstvu, u dvorištima i parkićima, na plaži i u sportskom ili kulturno-umjetničkim
društvima, pomaže užoj obitelj na bitan način da odgoji zdravo dijete koji će
postati zdrava odrasla osoba.
Mi ne želimo frustrirane
usamljenike, nego ljude koji znaju da je čovjek čovjeku najveća potreba.
Dijete koje je stjecalo
životno iskustvo u zajednici, koje se ogledalo u drugima, učilo druge i učilo
od drugih, stječe vještine kojima se može oduprijeti manipulacijama. Mali
usamljenici pod staklenim zvonom su često prezaštićeni i time izolirani pa
nemaju dovoljno utakmica u nogama ni prilike da izgrade stavove prema sebi i
drugima.
Primjedbe
Objavi komentar