Michal Ajvaz: TIRKIZNI ORAO
Novi naslov u Profilovoj biblioteci Profil proza: zbirka priča nagrađivanog
češkog pisca
Za
zbirku priča Tirkizni orao, kao i za
sva Ajvazova prozna djela, karakteristično je preplitanje realnih gradskih
kulisa s natprirodnim pojavama, prisutni su motivi Meyrinkovih mističnih romana
o Pragu i Borgesovog magijskog realizma. Zanimljivost njegovih tekstova nalazi
se u asocijativnom spajanju potpuno različitih pojava, u naglašavanju detalja
ne bi li pokazao kako oblici stvari koji nas okružuju i nisu tako jasno
određeni kao što mislimo. Ajvaz nam višestruko posreduje stvarnost, različite
razine pripovijedanja umeće jedne u druge, često ih lomi i suprotstavlja.
Michal
Ajvaz dobitnik je brojnih književnih
nagrada od kojih i nagrade Zaklade Češki književni fond za Tirkiznog orla. Njegova su djela prevedena na engleski, francuski,
ruski, poljski i švedski jezik.
Michal Ajvaz rodio se 1949. godine
u Pragu. Studirao je češki jezik i književnost te estetiku na Filozofskom
fakultetu Karlovog sveučilišta u Pragu. Nakon niza radničkih zanimanja, bio je
urednik časopisa Književne novine, a od 2003. zaposlen je u Centru za teorijske
studije Akademije znanosti. Piše poeziju, pripovijetke, romane, eseje i
studije. Pjesnički je debitirao 1989. zbirkom Ubojstvo u hotelu Intercontinental. Njegova prva prozna knjiga,
zbirka pripovijedaka Povratak starog
varana kojom se odmah svrstao
među najznačajnije češke autore nakon Baršunaste revolucije, izlazi 1991. Prvi
roman Drugi grad objavljuje 1993.
Nije moguće jednoznačno odrediti autora za kojeg je svijet labirint koji
usprkos njegovoj bezizlaznosti prihvaća kao normalno mjesto za život, autora
kojem je bliži živorodni kaos od površnog reda koji se pretvara u oklop žive
stvarnosti, autora u čijoj mašti ekspresni vlak normalno juri kroz spavaću
sobu, u telefonskoj govornici na Havelskom trgu u Pragu slušalicu drži morski
konjic, a bilo gdje u stanu ili gradu možete neposredno ući u drugi svijet,
bizaran i fantastičan, ali opisan detaljima koji ne odstupaju od našeg
svakodnevnog iskustva.
Jiří
Urbanec
Isprepletene
priče umetnute jedne u druge, pripovijedanja sadržana u drugim pripovijedanjima
u količini puno većoj od uobičajenog prosjeka u okviru postmoderne
književnosti, simboli i oblici koji izranjaju iz maglovite praznine, uzvišeni
iskazi izgovoreni nezainteresiranim tonom i apsurdne slike umetnute u češku
stvarnost. Sve nabrojeno nezamjenjivi su atributi beletrističkih djela Michala
Ajvaza.
Jiří Lojín
Ajvaz
je racionalist koji se suprostavlja površnoj racionalnosti i logici, on propituje
tradicionalno poimanje realnosti, reda i kaosa. Kao sredstvo spoznaje koristi
maštu. Zanima ga kako se utjelovljuju slike i znakovi, kako stvari mogu
govoriti o čovjeku i kako je moguće kroz pukotine u stvarnosti opaziti
najbajkovitije priče, „drugi svijet“. Kaotična fantazija, tvrdi autor, obnavlja
naš odnos prema stvarnom poretku svijeta.
Jan Nejedlý, Lidové noviny
Čitatelj
koji podlegne utjecaju fabulacijske kreativnosti koja vlada autorom dok piše
svoja djela, sigurno će s užitkom utonuti u slojevite i kontinuirane fikcijske
svjetove i priče, u svjetove živopisnih opisa i napetih pripovijedanja.
Preostaje pitanje s kakvim plijenom će se vratiti iz tih provalija svjetova i
priča – hoće li njegova spoznaja o sebi samom biti bogatija ili će ga
inteligentna igra fikcije samo zabaviti.
Aleš Haman
Primjedbe
Objavi komentar