Kako djeca uspijevaju: Borbenost, radoznalost i snaga karaktera, odlomak
Bilo mi je jasno da
svom sinu želim sretan i uspješan život, ali zapravo nisam baš
jasno znao što time mislim niti što bismo moja supruga i ja trebali
učiniti kako bismo ga usmjerili prema tomu. U toj nesigurnosti
svakako nisam bio osamljen. Ellington je rođen u posebno tjeskobnome
trenutku povijesti roditeljstva u Americi. A ta je pak tjeskoba
postala osobito osjetna u gradovima kao što je New York, gdje je
utrka za najpoželjnijim vrtićima počela nalikovati na borbe
gladijatora. Jedan dvojac ekonoma s kalifornijskoga sveučilišta
nedavno je toj nacionalnoj utrci za predškolskim postignućima
nadjenuo ime utrke ukrug, The Rug Rat Race, a svake godine ta
utrka kao da počinje sve ranije i postaje sve napornija.
Dvije godine prije
Ellingtonova rođenja lanac obrazovnih centara Kumon otvorio je u New
Yorku svoju prvu podružnicu za predškolski odgoj, Junior Kumon, u
kojoj djeca već od dvije godine starosti provode jutro ispisujući
radne zadatke, ispunjavaju zadaće čiji je cilj učenje
prepoznavanja slova i brojki. „Dob od tri godine prijelomna je“,
rekao je glavni financijski direktor Kumona novinaru časopisa New
York Times. „Ali, ako je dijete izašlo iz pelena i ako je u
stanju prosjediti 15 minuta s Kumonovim učiteljem, uzet ćemo ga na
obuku.“
Moj Ellington ima
odrasti u kulturi prezasićenoj idejom koju bismo mogli nazvati
kognitivnom hipotezom: uvjerenjem koje se rijetko kada verbalno
izražava, ali kojega se ljudi ipak masovno drže, da danas uspjeh
ovisi ponajprije o kognitivnim vještinama – onoj vrsti
inteligencije koja se dade izmjeriti IQ testovima, uključujući i
sposobnost prepoznavanja slova i riječi, kalkuliranja i
raspoznavanja obrazaca – te da je najbolji način razvijanja tih
vještina njihovo vježbanje koliko je to god moguće započevši što
ranije u životu. Kognitivna hipoteza postala je tako općeprihvaćena
da je lako zaboraviti kako se radi o relativno novoj ideji. Zapravo,
suvremenome uzdizanju te ideje dade se ući u trag do godine 1994.,
kada Carnegie Corporation objavljuje Starting Points: Meeting the
Needs of Our Youngest Children, izviješće kojim se oglasilo
zvono za uzbunu vezano za kognitivni razvoj djece naše nacije. Prema
tome izviješću, problem je u tomu što djeca više ne primaju
dovoljnu količinu kognitivne stimulacije tijekom prvih triju godina
života, dijelom zbog sve većeg broja samohranih roditelja i
zaposlenih majki – pa djeca tako stižu u vrtić nespremna za
učenje. To je izviješće prema zabrinutim roditeljima lansiralo
čitavu industriju proizvoda za izgradnju moždanih funkcija u dobi
„od nula do tri godine“. Knjige, vježbaonice, videosnimke za
male Einsteine i DVD proizvodi počeli su se prodavati u vrijednosti
od više milijarda dolara.
Izviješće Carnegie
Corporationa i studije koje su potom uslijedile snažno su odjeknule
i u javnoj politici, kad su zakonodavci i filantropi zaključili da
zakinuta djeca zaostaju već u ranoj dobi zbog nedovoljne kognitivne
obuke. Psiholozi i sociolozi iznosili su dokaze kojima se loši
akademski uspjesi siromašnije djece povezuju s nedostatkom verbalne
i matematičke stimulacije kod kuće i u školi. Jednu od
najpoznatijih među spomenutim studijama (o kojoj sam već govorio u
svojoj prvoj knjizi, Whatever It Takes) proveli su Betty Hart
i Todd R. Risley, dvoje dječjih psihologa koji su, počevši od
ranih osamdesetih godina prošloga stoljeća, intenzivno proučavali
grupu od četrdeset i dvoje djece, podrijetlom iz intelektualnih,
radničkih i siromašnih obitelji u Kansasu. Hart i Risley zaključili
su da se ključna razlika u odgoju različite djece i razlog
različitosti njihovih kasnijih rezultata svode na samo jednu stvar:
broj riječi koje je dijete čulo od roditelja u najranijoj životnoj
dobi. Hart i Risley odredili su da djeca koju odgajaju intelektualci
do svoje treće godine čuju po trideset milijuna riječi; djeca čiji
su roditelji na socijalnoj pomoći čuju tek po milijun riječi. Taj
nedostatak, zaključuju oni, u samome je korijenu kasnijih školskih
neuspjeha siromašne djece.
Svakako postoji
nešto neodoljivo u vezi s kognitivnom hipotezom. Svijet kakav ona
opisuje tako je uredan, umirujuće linearan, takav jasan zbroj ovdje
unesenih podataka, tamo daje jasan zbroj izlaznih podataka.
Manje knjiga u kući označava lošiju sposobnost čitanja; manji
broj riječi koje su roditelji izgovorili označava ograničen
rječnik kod njihove djece; što je više riješenih matematičkih
vježbi u centru Junior Kumon, to će ocjena iz matematike
biti bolja. Korelacije su katkad izgledale skoro komično egzaktne:
Hart i Risley izračunali su da djetetu odraslomu na socijalnoj
pomoći tjedno treba točno četrdeset i jedan sat intenzivnih
jezičnih intervencija kako bi se zatvorio procijep između njega i
djeteta iz radničke obitelji.
Tijekom posljednjega
desetljeća, međutim, a osobito posljednjih nekoliko godina,
suprotstavljena grupa ekonoma, odgajatelja, psihologa i
neuroznanstvenika počela je iznositi dokaze kojima se preispituju
mnoge pretpostavke na kojima počiva kognitivna hipoteza. Najvažnija
stvar u razvoju djeteta, kažu oni, nije maksimalna količina
podataka koje mu možemo sabiti u glavu tijekom prvih nekoliko godina
života. Umjesto toga, najvažnije je pomoći djetetu da stekne
potpuno drugačiji skup vrijednosti, a na tome popisu nalaze se
ustrajnost, samokontrola, radoznalost, pažljivost, odlučnost i
samopouzdanje. Ekonomi to nazivaju nekognitivnim vještinama,
psiholozi ih zovu crtama osobnosti, a mi ostali ponekad ih
doživljavamo kao karakterne osobine.
Ovu odličnu knjigu, koju je
s engleskog preveo
Robert Martinov, potražite uskoro u Profil Mozaik knjižarama te na webshopu!
Primjedbe
Objavi komentar