Ivo i Slavko Goldstein: TITO
Kumrovečko djetinjstvo
Josip Broz rođen je 7. svibnja 1892. u selu Kumrovcu, u
Hrvatskom zagorju, kao sedmo od petnaestero djece Franje i Marije Broz, rođene
Javeršek.1 Osmero braće
i sestara umrlo je pri porodu ili u ranome djetinjstvu.
Brojna djeca i njihov natpolovični pomor bili su nešto sasvim uobičajeno u to vrijeme u
Brozovu rodnom kraju. Njegova majka Marija bila je najstarija od
četrnaestero djece, od kojih je samo sedmero doživjelo zrelo doba. U prosjeku je oko 60%
djece umiralo u dobi do dvije godine, a ukupno do 80% u dobi do 15 godina.
Najbliži liječnik bio je nedohvatno daleko – u Krapini, Rogaškoj Slatini ili u
Celju – pa ga uopće nisu pozivali zbog dječjih bolesti. Josip Broz bio je, prema vlastitim
sjećanjima, više puta bolestan kao dječak, jednom s jakom difterijom i u vrlo kritičnom stanju, ali u njegovu kuću u Kumrovcu nikad nije kročio
liječnik. Sjeverozapadni dio Hrvatskog zagorja, gdje se nalazi i
Kumrovec, u to se vrijeme ubraja među najnerazvijenije dijelove Austro-Ugarske: bez
industrije i prometnica, s oskudnom mrežom škola, nepismenošću do 80% i izrazitom
agrarnom prenaseljenošću.
O siromaštvu tadašnjeg Kumrovca vrlo
rječito govori i podatak da su u njemu iz preko 200 obitelji svega tri osobe imale
pravo glasa na izborima za Sabor, jer se za pravo glasa, tzv. „franšizu“, tada
tražilo 30 forinti plaćenog direktnog poreza, po čemu je u cijeloj Hrvatskoj pravo glasa imalo
oko 45.000 osoba, dakle, proporcionalno ipak oko 18 puta više negoli u
Kumrovcu. Govoreći o
svom djetinjstvu, Tito je 1979. rekao: „Mi nismo imali
pravog djetinjstva. Išli smo u školu, ali smo morali obavljati i sve druge poslove“, i
dodao: „Često smo gladovali... patili smo se, ali smo se ujedno čeličili.“2 U takvim
okolnostima iseljavanje u Ameriku ili odlazak u „fremt“ bili su u Hrvatskom
zagorju često jedini mogući način preživljavanja.
U doba kad se rodio Josip Broz njegov otac Franjo
posjedovao je osam jutara zemlje. Za razliku od velike većine drugih Kumrovčana,
imao je i par konja, s kojima je kao kirijaš mogao ponešto zaraditi. Stoga je Tito
1935. u „autobiografiji“ za kadrovsku evidenciju Kominterne mogao napisati: „Moj
otac je bio seljak-srednjak, ali je već 1913. gotovo cijelo imanje bilo rasprodato
zbog dugova bankama, pa je moj otac postao nadničar.“ Dugovi su nastali još
prije Titova rođenja, kad
je otac Franjo, jednu za drugom, otpremao iz kuće svojih
šest sestara, kojima je prilikom njihovih udaja trebalo isplatiti dio zemlje i
dogovoreni miraz. Plaćanje dugova se stalno prolongiralo, kamate se kupile i sve je
to poput more pritiskalo kuću Brozovih. „Ali najteže od svega bilo mi je kada me
otac slao da s njegovom mjenicom u ruci odem žirantima i zamolim da je potpišu.
To su bili seljaci kao i moj otac, dužni, gladni, s mnogo djece... Morao sam
tada slušati prvo grdnje, zatim jadikovke, dok konačno mjenica nije bila
potpisana...“, pričao je, nakon mnogo godina, Tito svom biografu Vladimiru Dedijeru.
Čovjek, koji svojeg nedoraslog sina šalje da mu skuplja
žirante za mjenice, sigurno nije bio jak karakter. Pod teretom mjenica, otplata,
kamata i novih zaduženja Franjo Broz je pomalo rezignirao. Polako je prestajao
raditi na zemlji i sve se više bavio samo kirijašenjem. Poput većine zagorskih
kirijaša, prepuštao se i alkoholu. Da se riješi mjenica i dugova, prodavao je zemlju, komad
po komad. Sa sve manje zemlje, ni djeca mu više nisu imala kakvu-takvu
egzistenciju kod kuće, pa su jedno po jedno, s voljom ili protiv volje, morala u
proletere, u zanate, u gradove, u svijet. Brozovi 1913. više nisu posjedovali ni komadić
zemlje u Kumrovcu, a kad se 1920. Tito vratio iz Rusije, bila je prodana i
obiteljska kuća.
Tek 1976. Tito kupuje djelić bivše očeve zemlje, vinograd, gdje je kao
dječak navodno najradije radio, i prepisuje ga na sina Žarka: „Neka Brozovi opet u
Kumrovcu imaju nešto
svoga“, rekao je tada Tito svom suradniku kojem je
povjerio da obavi kupoprodajne formalnosti. S takvim ocem, čovjekom dobroćudnim i društvenim, ali
mekim i bez autoriteta, u kući Brozovih, dok su djeca bila mala, glavnu je riječ
vodila majka. Iz dobrostojeće slovenske obitelji s 30 jutara zemlje
prenijela je preko Sutle u kuću Brozovih marljivost, štedljivost, smisao za red i
čistoću. Tito u memoarima – s mnogo poštovanja i ljubavi – opisuje majku kao ponosnu,
odlučnu, autoritativnu
osobu, ali ujedno brižnu i nježnu prema djeci: „Svakome
od nas posvetila je pažnju i strogo nas je odgajala. Ne jedanput je, pamtim,
govorila da budemo pošteni.“
Čini se da je mali Josip bio njen miljenik, a svakako
miljenik njene obitelji, jer je veći dio djetinjstva do polaska u školu proveo u
Podsredi, oko 15 kilometara udaljenoj od Kumrovca, kod djeda Martina Javeršeka, gdje
je bio pošteđen oskudice koja u kući Brozovih nikad nije prestajala. Godine
provedene u Podsredi bile su idiličan dio Brozova djetinjstva i možda je to jedan
od razloga što je i poslije, u vrlo različitim životnim situacijama, često volio ići u
Sloveniju. Slikara Božidara Jakca, koji ga je za rata portretirao, Tito je zamolio da
napravi i sliku njegove majke. Čini se da Tito nije imao nijednu majčinu fotografiju pa
je Jakac morao raditi po Titovim uputama. O vezanosti za majku i njezinu
obitelj svjedoči i Jovanka Broz: „O porodici svoje majke je znao dosta, ali ne i o
ocu. Tito nije znao ni svog djeda po ocu.“
Vrativši se u Kumrovec s navršenih osam godina da se
upiše u tek otvorenu kumrovečku osnovnu školu, Josip Broz više nije znao
hrvatski, nego samo slovenski. To mu je stvaralo poteškoće u prvoj godini školovanja pa
je morao ponavljati prvi razred. Do završetka osnovne škole bio je uglavnom
vrlo dobar, iako ne odličan đak. Uspješno je završio četiri razreda osnovne i dva
razreda opetovnice.
Ipak, svoje djetinje teškoće s materinjim jezikom nikad,
do kraja života, nije uspio sasvim prevladati. Uvijek je brkao književne hrvatske
izraze, kajkavske dijalektalne i slovenske izgovore i naglaske, poslije i srpske i
ponekad ruske riječi, i nikad nije uspio sasvim korektno govoriti nijednim standardnim
jezikom. Urod sa sve manjih Brozovih njiva obično je dostajao samo
do Božića. Za dalje
obitelj je bila ovisna o očevu kirijašenju, nadničarenju
u Sloveniji, prodaji vina i mlijeka i o raznim poslovima za koje bi se ukazala
prilika. Svi su morali ponešto raditi da se prehrane, pa tako i Josip, tijekom svih
sedam godina školovanja. Pomagao je majci u kućnim poslovima i pomalo privređivao
u vinogradu, na njivi ili na paši.
Čini se da ga je najviše majka, svojim
primjerom, uspjela naučiti marljivosti, sistematičnosti i urednosti u poslu, pa i odmjerenom
taktu i ponekad prkosnom ponosu u ophođenju s ljudima. Samo jednom svojom
izrazitom osobinom majka ga nikako nije uspijevala nadahnuti: religioznim
osjećajem. Kao i većini tadašnjih žena, religija je bila imanentan
dio duhovnog života Marije Broz. Kad je poslije vjenčanja napuštala
roditeljsku kuću, kao glavnu relikviju sa sobom u novi je dom ponijela sadreni kipić Blažene
Djevice Marije s djetetom Isusom u naručju. Svoju je djecu redovito vodila
u crkvu, pazila da uče vjeronauk, smjerno ih dovodila do prve pričesti, a svog
je miljenika Josipa uspjela preporučiti tuheljskom župniku Hotomariću za ministranta.
Ali župnik je jednom prenagljeno ošamario svog ministranta i prkosni Josip
navodno se više nikad nije javio da pomaže župniku. O drugoj komponenti ranog
razlaza s Crkvom sam je Tito mnogo kasnije pričao: „Poslije Božića, na Novu
godinu, pred vratima svake seoske kuće pojavio bi se fratar iz Klanjca s križem u
ruci, a za njime zvonar s vrećom. Fratar bi na vratima napisao kredom ‘Anno
domini...’, to jest čestitao bi Novu godinu, a domaćin mu je morao dati nekoliko litara
kukuruza, ili klupko lana boje zlata, ili dvije forinte, što je u ono doba
značilo dvije nadnice… A mi smo uvijek poslije Božića morali kupovati kukuruz, i lako
je zamisliti kako smo mi, vječito gladna djeca, gledali zvonara kako trpa naš
kukuruz u svoju vreću.“
Ukratko, dječak Josip bio je vrlo pragmatičan promatrač
života oko sebe pa je zaključio da Crkva ne pomaže narodu da se oslobodi neimaštine, nego
da je upravo suprotno. Stoga je vrlo rano raskrstio s Crkvom i s
vjerom. Ostao je sasvim slobodan prostor za jednu novu vjeru, koja se zvala klasna
svijest, a koju je kao momak svesrdno prigrlio čim se s njom nešto kasnije kao mladi
radnik susreo u gradu. Kad je kao petnaestogodišnjak 1907. završio školovanje,
bilo je jasno da mora ići tražiti posao, nekamo gdje će zaraditi za vlastiti
kruh i još moći odvojiti poneku forintu da pošalje kući, majci za mlađu braću i sestre i
ocu za otplatu dugova. Prva mu je služba bila kod jednog od ujaka, preko Sutle u
Sloveniji, gdje se cijeli dan marljivo bavio stokom, ali škrti ujak nije ga plaćao kako
je bilo dogovoreno i nije održao obećanje da će mu dati nove čizme. Tvrdoglavi
momčić, kojem se očito nije sviđala pomisao da zauvijek ostane raditi s
govedima, napustio je ujaka i vratio se u Kumrovec. Tu se ukazala nova prilika. Tih je dana na
dopustu u Kumrovcu boravio štabni narednik carske i kraljevske vojske Jurica
Broz, Josipov bratić. U blistavoj uniformi, nakićen ordenima, paradirao je selom
izazivajući divljenje, vjerojatno s primjesama prikrivene zavisti. Tito se mnogo
kasnije, s nadmoćnom ironijom, često prisjećao te opčinjenosti siromašne zagorske
djece lijepim odijelima i uniformama, te dječačke slabosti koje se on sam nije
oslobodio ni kad je postao maršal.
Ali simpatije su tada, izgleda, bile
obostrane, jer je rođak Jurica ubrzo predložio bistrom i radoznalom Josipu da će ga
povesti u Sisak. Zaposlit će ga kod prijatelja Ignaca Striegela, koji je bio narednik,
a sada je gostioničar. Izučit će za konobara, a to je najljepši poziv, jer „uvijek si
lijepo obučen, radiš sa finim svijetom, a nema mnogo muke ni znoja…Tako je u ljeto 1907. štabni narednik Jurica Broz poveo
rođaka Josipa, uz privolu oca Franje, na veliko putovanje iz Kumrovca u Sisak.
Najprije su četiri sata pješačili do najbliže željezničke stanice u Velikom Trgovišću.
Tu
je Josip prvi put vidio parnu lokomotivu i sjeo u vlak. Zatim je istog dana prvi
put u svom životu došao u grad, vidio odjednom mnogo „finog svijeta“ u lijepim
odijelima i mnogo solidno zidanih kuća, po njegovu osjećaju palača, što su
odudarale od kumrovečkih kućeraka i svega ostalog što je za sobom ostavio u Kumrovcu. Ipak,
do kraja života ostao je sentimentalno privržen rodnom kraju. Često je
pričao o kumrovečkom djetinjstvu, uvijek vrlo živo i slikovito, s humorom
kojim je potiskivao sentimentalizam, i to ne samo privatno u društvu prijatelja, nego i svojim
biografima, pred novinarima i pred kamerama. Dedijeru je ispričao da je u
kući „na tavanu visjela suha svinjska glava koja se čuvala za Novu godinu. Braća
i sestre su plakali, a ja skinem tu glavu, stavim je u kotao s vrućom vodom, uspem
malo brašna, pa se sve to kuhalo oko dva sata. Najeli smo se da je ‘sve pucalo’.
Ali jelo je bilo toliko masno da smo se svi razboljeli. Kad se majka vratila, mi svi
samo šutimo i stenjemo. Ona se rastužila i nije nas zbog toga istukla.“ U
Dedijerovu tekstu ta je epizoda
opisana kao simpatičan nestašluk prkosnog i domišljatog
dječaka. Poslije je prerasla u laudu hagiografskih tekstova kojima su pedagozi u doba
izgradnje Titova kulta ličnosti tom kultu privodili generacije
jugoslavenskih pionira i omladinaca. U vrlo raznolikim životnim okolnostima Tito je rado
navraćao u Kumrovec, iako ondje više nije imao ni obitelj, ni imanja, ni
pravih prijatelja.
A kad je postao šef države, jedna od prvih željezničkih pruga koja se pod
novom vladom sagradila bila je – pruga za Kumrovec, koja se nikako nije mogla
opravdati ekonomskim argumentima. Tako se odužio Kumrovcu, iako na kraju te kumrovečke
uvertire u Titovoj biografiji stoji neodgovoreno i neodgovorljivo pitanje:
što je zapravo dugovao Kumrovcu? Što uopće dugujemo rodnom kraju, ako smo ga
odmah poslije djetinjstva zauvijek napustili? Što je Tito kao poputninu ponio iz
svog Zagorja, osim uspomena na jedan ne baš idiličan životni početak? Najlakše je, na primjer, odgovoriti da je Josip Broz još
u djetinjstvu uspio usvojiti karakterističnu zagorsku marljivost i upornost,
druželjubivost i smisao za humor. Ali zar i među Zagorcima nema lukavih
zabušanata ili nedruželjubivih mrkogleda? Ili, zar nema i među Slavoncima ili Slovencima
mnogo upornih i marljivih, druželjubivih i sklonih šali? Još su nam
suviše nejasna sva složena ispreplitanja najraznolikijih utjecaja koji dovode do
formiranja ličnosti. U slučaju Josipa Broza Tita možda ćemo nešto više i jasnije
naslućivati tek kad sagledamo njegov dug životni put, u kojem je bilo nekih stalnih
poriva, nekih konstanti, nekih iracionalnih ili instinktivnih kompasa, koji se u ranim
godinama još nisu mogli očitovati, ali su ipak morali biti bar djelomično začeti u Kumrovcu.
Primjedbe
Objavi komentar