Brian Jay Jones GEORGE LUCAS - JEDAN ŽIVOT
Sedamnaestoga
travnja Lucas je počeo pisati još jedan materijal, ovaj je nosio naslov Ratovi
zvijezda. Taj je nacrt sadržavao žestoku borbu u svemiru koju je Lucas htio
vidjeti, kao i razrađeniji zaplet koji je u sebi nosio djeliće Flasha Gordona i
Kurosawine Skrivene tvrđave. Lucas je u taj materijal ubacio sve što je volio u
serijalima subotom ujutro, puno potjera, napetih škripaca, neobičnih stvorenja
i općenito silnog junaštva. Iz Skrivene tvrđave posudio je nekoliko ključnih
sastavnica radnje – to jest princezu koju kroz neprijateljski teritorij provodi
mudar general koji je prošao mnoge bitke, kao i, još važnije, dvije birokratske
šeprtlje kako bi poslužile kao humoristički odušak.
Luke Skywalker
pojavio se prvi put, iako je u ovom ranom nacrtu on zapravo stari general koji
vodi mladu princezu na planet Aquilae. On i princeza susreću dva svađalački
nastrojena birokrata koji su pobjegli iz svemirske tvrđave koja kruži orbitom
pa njih četvero putuje do svemirske luke kako bi pronašli pilota koji će ih
odvesti na planet Ophuchi. Skywalker – spretan s „lazerskim mačem“ – regrutira
i podučava družinu od deset dječaka da postanu ratnici, prije bijega s planeta
u ukradenom brodu. Tu je i žestoka borba – uvijek će ondje biti žestoke borbe –
zatim potjera kroz polje asteroida pa rušenje na Yavin, planet divovskih
dlakavih izvanzemaljaca. Princeza je zarobljena, a Skywalker predvodi napad na
zatvor Imperija, bježeći nakon još jedne spektakularne borbe. Zatim slijedi
ceremonija dodjele priznanja – uvijek će ondje biti ceremonija dodjele
priznanja – na kojoj princeza oktriva „svoju pravu božansku bit.“
Čak i s
četrnaest stranica pisanih rukom taj poprilično živahan nacrt i dalje se Lucasu
činio previše „maglovitim“. No ipak ga je uvezao u crnu kožu s The Star Wars
tiskanim zlatnom bojom na naslovnici te ga dao agentu Jeffu Bergu da ga odnese
u United Artists na pregled. Berg je priznao da ne razumije ni jednu jedinu
riječ i zaista nije znao kako bi ga prodavao. Lucas je znao, čak iako je njegov
opis bio konfuzan. „[To je] svemirska opera u tradiciji Flasha Gordona i Bucka
Rogersa“, objašnjavao je. „To je kombinacija Jamesa Bonda i 2001. –
superfantazija, pelerine, mačevi, laserski pištolji i svemirski brodovi koji
pucaju jedan na drugoga, sve u tom stilu. Ali to nije šund“, inzistirao je.
„Zamišljeno je da to bude uzbudljivi akcijski pustolovni film.“ Kod Lucasa je
entuzijazam uvijek nadvladavao jasnoću.
Sedmog svibnja
Berg je odnio Lucasov prijedlog u United Artists, dajući ga u ruke Davidu
Chasmanu, istom onom direktoru koji je vjerovao u Američke grafite. Lucas je
znao da u nacrtu koji daje Chasmanu ima puno toga što treba shvatiti – uvijek
će mu biti teško slike iz svoje glave staviti na papir – stoga je dodao deset
stranica ilustracija u pokušaju da dočara izgled i atmosferu koje je imao u
glavi: fotografije NASA-inih astronauta, amfibijske tenkove i crteže svemirskih
heroja izrezane iz stripova. Chasman je bio zaintrigiran, no upravo je odlazio
u Cannes pa je obećao Bergu da će pregledati materijale i uskoro mu se javiti.
Trebala su proći tri mučna tjedna da Chasman brzojavi svoj odgovor: Ne.
Sumorni je
Lucas zamolio Berga da pošalje prijedlog Nedu Tanenu u Universal. „Mrzio sam
Universal“, rekao je Lucas, „ali morao sam im se obratiti. Dio mog ugovora za snimanje
Američkih grafita bio je da sam im prepisao svoj život na sedam godina... Oni
su me posjedovali.“ Da stvari budu još gore, Lucas i Tanen još su se natezali
oko Grafita, za koje je Tanen tražio novu montažu u trenutku kad je Lucas
ponizno došao u studio s prijedlogom za svoj idući film. „To je bilo usred
Nedova najgnjevnijeg razdoblja“, rekao je Lucasov odvjetnik Tom Pollock. „Nije
bio predan entuzijastično.“ Berg je ipak Tanenu pokorno poslao prijedlog
početkom lipnja, obećavajući da film može biti napravljen s malo sredstava.
Lucas ga je preko volje opisao kao „ideju od 6 milijuna dolara koju ću
realizirati za 3 milijuna.“ Poput Chasmana prije njega, Tanen je uzeo mapu od
Berga i obećao da će se ubrzo javiti.
Čak i dok je
Tanen mozgao, Berg je počeo neformalne razgovore s 20th Century Foxom i novim
potpredsjednikom studija za kreativne poslove, Alanom Laddom mlađim. „Laddie“,
kako su ga gotovo svi zvali, bio je sin glumca Alana Ladda. Šoubiznis mu je bio
u krvi i imao je intuitivan osjećaj za komercijalne hitove, kao što je i
cijenio talent, koliko god osebujan bio. Nedavno je spasio scenarista i
redatelja Mela Brooksa iz uspaničenog Warner Bros.-a nakon što je studio
izgubio vjeru u još neprikazana Vruća sedla, a Berg je smatrao da bi Ladd mogao
cijeniti talent i muke njegova klijenta koji je još uvijek vodio sličnu bitku
oko kreativnosti s Universalom zbog još neprikazanih Američkih grafita. Na
poslijepodnevnom piću Berg je predložio Laddu da mu pokaže Grafite te je poslao
prokrijumčareni primjerak u njegov ured. „Pogledao sam ga u Foxu u devet
ujutro, apsolutno me oborio s nogu“, prisjetio se Ladd. „Tada sam jednostavno
rekao Jeffu [Bergu] da želim upoznati Georgea i čuti više o idejama na kojima
radi.“
Lucas je
odletio u Los Angeles jedva čekajući razgovor. Više od bilo kojeg drugog
studija u to doba Fox je izgledao kao da zna što napraviti sa znanstvenom
fantastikom. Godine 1968. počeo je prikazivati vrlo popularan Planet majmuna,
koji je postao serijal od pet filmova. Osim Planeta majmuna Foxu je ipak trebao
još neki hit. Nakon 1971. i odlaska mogula Darryla F. Zanucka, koji je držao
kormilo kompanije od 1935., studio je bio pod vodstvom Dennisa Stanfilla,
nekadašnjeg izvršnog direktora u Lehman Brothersu. Više računovođa nego
inovator, Stanfill je ipak bio dovoljno iskusan da slijedi trend kad ga uoči;
uz to što je proveo Planet majmuna kroz nekoliko njegovih nastavaka, uspješno
je unovčio modu filmova katastrofe distribuirajući naslove poput Paklenog
tornja i Posejdonove avanture. No studio je ipak brzo gubio novac, a moral je
bio nizak. „Bilo je deprimantno“, rekao je jedan Foxov direktor. „Vrlo
demoralizirajuće mjesto da svakoga dana onamo odlazite na posao.“
Lucas se
zasigurno prisjećao dana prije šest godina kad je ušetao u praktički napušteno
Warnerovo zdanje. Ondje je pronašao Coppolu, velikog brata koji je pružao
potporu, ali i bio burne naravi, koji će poticati, nadahnjivati i izazivati
bijes kod Lucasa dok se ovaj bude probijao kao mladi filmaš. Sada će u Foxu
naići na Ladda, svog idućeg starijeg brata, zagovornika i branitelja koji će ga
provesti kroz sljedeću etapu njegove karijere. Za razliku od Coppole, u
suzdržanom Laddu bilo je malo bombastičnoga, zbog čega su on i jednako sputani
Lucas svojim temperamentima dobro odgovarali jedan drugom. „On i ja zajedno
nismo ni pola nekog ekstrovertnog čovjeka“, primijetio je Ladd. Poput Lucasa ni
Ladd nije puno govorio – a kad bi napokon progovorio, to je radio toliko tiho i
mirno da su neki mislili da zvuči sablasno poput kompjuterske hulje HAL-a iz
2001.: Odiseje u svemiru. Iako je Lucas većinu hollywoodskih direktora
podrugljivo nazivao „preprodavačima rabljenih auta“, Ladd je imao ono nešto što
mu se odmah svidjelo.“
Kao prvo, on i
Ladd govorili su istim jezikom: filmom. Umjesto da izvlači svoje fotografije
astronauta ili pokušava objasniti zaplet ili atmosferu, Lucas je s Laddom
razgovarao o filmovima koje su obojica voljeli. „Ta sekvenca će biti kao iz The
Seahawka“, uzbuđeno je ispričao Laddu, dok će druge scene podsjećati na
Captaina Blooda ili Flasha Gordona. „Znao sam točno što on govori“, rekao je
Ladd. A i Lucas se sviđao njemu. „Znao sam... na temelju vremena provedenog s
njim, da je on dokraja iskrena osoba koja zna što radi.“ Ladd je bio
zainteresiran – no u tom trenutku Lucas je još uvijek bio vezan ugovorom i
morao je čekati da mu Universal odgovori. Ako Tanen i Universal kažu ne
Ratovima zvijezda, Ladd i Fox mogli su ih imati.
Ladd neće
morati dugo čekati. Krajem lipnja Universal je odustao. Iako je Tanenu
predloženi budžet bio problem, uglavnom je kritizirao sam prijedlog navodeći da
je „imao velikih problema da ga razumije“. Berg je smatrao da možda „oni
[direktori u Universalu] psihološki nisu spremni“ investirati u visokobudžetni
film prepun specijalnih efekata. No vjerojatnije je da nisu bili spremni
investirati u Lucasa, čiji su Američki grafiti prolazili kroz novu montažu i
još se nisu počeli prikazivati pa se, po mišljenju mnogih u studiju, činilo da
su osuđeni na neuspjeh. Zašto bi, zaboga, poduprli film od 3 milijuna dolara
koji radi umjetnički nastrojen redatelj koji je vjerojatno upropastio film s
budžetom od 750.000 dolara? Universalov odgovor bio je ne.
Kad se
Universal maknuo s puta, Lucasovi su agenti počeli ozbiljne pregovore s Foxom
sredinom srpnja, šaljući ovamo-onamo memorandum sporazuma na 80 stranica. Lucas
će dobiti 50.000 dolara da napiše scenarij, 100.000 za svoj redateljski posao,
15.000 za „razvoj“ projekta, a budžet za film iznosio je 3 milijuna dolara.
Najvažnija cifra u sporazumu bila je, međutim, ona od 10.000 dolara koje će
Lucas primiti po potpisivanju sporazuma. To je bio novac koji će odmah ići u
njegov džep – i bio mu je potreban. „Bio sam toliko zaglibio u dugovima“,
prisjetio se Lucas. „Zbog toga sam sklopio dogovor.“ Bez njega, rekao je poslije,
„ne znam što bih napravio. Možda bih se zaposlio. No zadnja očajnička stvar je
'zaposliti se'. Zaista sam htio zadržati svoj integritet.“
Sedamnaestoga
travnja Lucas je počeo pisati još jedan materijal, ovaj je nosio naslov Ratovi
zvijezda. Taj je nacrt sadržavao žestoku borbu u svemiru koju je Lucas htio
vidjeti, kao i razrađeniji zaplet koji je u sebi nosio djeliće Flasha Gordona i
Kurosawine Skrivene tvrđave. Lucas je u taj materijal ubacio sve što je volio u
serijalima subotom ujutro, puno potjera, napetih škripaca, neobičnih stvorenja
i općenito silnog junaštva. Iz Skrivene tvrđave posudio je nekoliko ključnih
sastavnica radnje – to jest princezu koju kroz neprijateljski teritorij provodi
mudar general koji je prošao mnoge bitke, kao i, još važnije, dvije birokratske
šeprtlje kako bi poslužile kao humoristički odušak.
Luke Skywalker
pojavio se prvi put, iako je u ovom ranom nacrtu on zapravo stari general koji
vodi mladu princezu na planet Aquilae. On i princeza susreću dva svađalački
nastrojena birokrata koji su pobjegli iz svemirske tvrđave koja kruži orbitom
pa njih četvero putuje do svemirske luke kako bi pronašli pilota koji će ih
odvesti na planet Ophuchi. Skywalker – spretan s „lazerskim mačem“ – regrutira
i podučava družinu od deset dječaka da postanu ratnici, prije bijega s planeta
u ukradenom brodu. Tu je i žestoka borba – uvijek će ondje biti žestoke borbe –
zatim potjera kroz polje asteroida pa rušenje na Yavin, planet divovskih
dlakavih izvanzemaljaca. Princeza je zarobljena, a Skywalker predvodi napad na
zatvor Imperija, bježeći nakon još jedne spektakularne borbe. Zatim slijedi
ceremonija dodjele priznanja – uvijek će ondje biti ceremonija dodjele
priznanja – na kojoj princeza oktriva „svoju pravu božansku bit.“
Čak i s
četrnaest stranica pisanih rukom taj poprilično živahan nacrt i dalje se Lucasu
činio previše „maglovitim“. No ipak ga je uvezao u crnu kožu s The Star Wars
tiskanim zlatnom bojom na naslovnici te ga dao agentu Jeffu Bergu da ga odnese
u United Artists na pregled. Berg je priznao da ne razumije ni jednu jedinu
riječ i zaista nije znao kako bi ga prodavao. Lucas je znao, čak iako je njegov
opis bio konfuzan. „[To je] svemirska opera u tradiciji Flasha Gordona i Bucka
Rogersa“, objašnjavao je. „To je kombinacija Jamesa Bonda i 2001. –
superfantazija, pelerine, mačevi, laserski pištolji i svemirski brodovi koji
pucaju jedan na drugoga, sve u tom stilu. Ali to nije šund“, inzistirao je.
„Zamišljeno je da to bude uzbudljivi akcijski pustolovni film.“ Kod Lucasa je
entuzijazam uvijek nadvladavao jasnoću.
Sedmog svibnja
Berg je odnio Lucasov prijedlog u United Artists, dajući ga u ruke Davidu
Chasmanu, istom onom direktoru koji je vjerovao u Američke grafite. Lucas je
znao da u nacrtu koji daje Chasmanu ima puno toga što treba shvatiti – uvijek
će mu biti teško slike iz svoje glave staviti na papir – stoga je dodao deset
stranica ilustracija u pokušaju da dočara izgled i atmosferu koje je imao u
glavi: fotografije NASA-inih astronauta, amfibijske tenkove i crteže svemirskih
heroja izrezane iz stripova. Chasman je bio zaintrigiran, no upravo je odlazio
u Cannes pa je obećao Bergu da će pregledati materijale i uskoro mu se javiti.
Trebala su proći tri mučna tjedna da Chasman brzojavi svoj odgovor: Ne.
Sumorni je
Lucas zamolio Berga da pošalje prijedlog Nedu Tanenu u Universal. „Mrzio sam
Universal“, rekao je Lucas, „ali morao sam im se obratiti. Dio mog ugovora za snimanje
Američkih grafita bio je da sam im prepisao svoj život na sedam godina... Oni
su me posjedovali.“ Da stvari budu još gore, Lucas i Tanen još su se natezali
oko Grafita, za koje je Tanen tražio novu montažu u trenutku kad je Lucas
ponizno došao u studio s prijedlogom za svoj idući film. „To je bilo usred
Nedova najgnjevnijeg razdoblja“, rekao je Lucasov odvjetnik Tom Pollock. „Nije
bio predan entuzijastično.“ Berg je ipak Tanenu pokorno poslao prijedlog
početkom lipnja, obećavajući da film može biti napravljen s malo sredstava.
Lucas ga je preko volje opisao kao „ideju od 6 milijuna dolara koju ću
realizirati za 3 milijuna.“ Poput Chasmana prije njega, Tanen je uzeo mapu od
Berga i obećao da će se ubrzo javiti.
Čak i dok je
Tanen mozgao, Berg je počeo neformalne razgovore s 20th Century Foxom i novim
potpredsjednikom studija za kreativne poslove, Alanom Laddom mlađim. „Laddie“,
kako su ga gotovo svi zvali, bio je sin glumca Alana Ladda. Šoubiznis mu je bio
u krvi i imao je intuitivan osjećaj za komercijalne hitove, kao što je i
cijenio talent, koliko god osebujan bio. Nedavno je spasio scenarista i
redatelja Mela Brooksa iz uspaničenog Warner Bros.-a nakon što je studio
izgubio vjeru u još neprikazana Vruća sedla, a Berg je smatrao da bi Ladd mogao
cijeniti talent i muke njegova klijenta koji je još uvijek vodio sličnu bitku
oko kreativnosti s Universalom zbog još neprikazanih Američkih grafita. Na
poslijepodnevnom piću Berg je predložio Laddu da mu pokaže Grafite te je poslao
prokrijumčareni primjerak u njegov ured. „Pogledao sam ga u Foxu u devet
ujutro, apsolutno me oborio s nogu“, prisjetio se Ladd. „Tada sam jednostavno
rekao Jeffu [Bergu] da želim upoznati Georgea i čuti više o idejama na kojima
radi.“
Lucas je
odletio u Los Angeles jedva čekajući razgovor. Više od bilo kojeg drugog
studija u to doba Fox je izgledao kao da zna što napraviti sa znanstvenom
fantastikom. Godine 1968. počeo je prikazivati vrlo popularan Planet majmuna,
koji je postao serijal od pet filmova. Osim Planeta majmuna Foxu je ipak trebao
još neki hit. Nakon 1971. i odlaska mogula Darryla F. Zanucka, koji je držao
kormilo kompanije od 1935., studio je bio pod vodstvom Dennisa Stanfilla,
nekadašnjeg izvršnog direktora u Lehman Brothersu. Više računovođa nego
inovator, Stanfill je ipak bio dovoljno iskusan da slijedi trend kad ga uoči;
uz to što je proveo Planet majmuna kroz nekoliko njegovih nastavaka, uspješno
je unovčio modu filmova katastrofe distribuirajući naslove poput Paklenog
tornja i Posejdonove avanture. No studio je ipak brzo gubio novac, a moral je
bio nizak. „Bilo je deprimantno“, rekao je jedan Foxov direktor. „Vrlo
demoralizirajuće mjesto da svakoga dana onamo odlazite na posao.“
Lucas se
zasigurno prisjećao dana prije šest godina kad je ušetao u praktički napušteno
Warnerovo zdanje. Ondje je pronašao Coppolu, velikog brata koji je pružao
potporu, ali i bio burne naravi, koji će poticati, nadahnjivati i izazivati
bijes kod Lucasa dok se ovaj bude probijao kao mladi filmaš. Sada će u Foxu
naići na Ladda, svog idućeg starijeg brata, zagovornika i branitelja koji će ga
provesti kroz sljedeću etapu njegove karijere. Za razliku od Coppole, u
suzdržanom Laddu bilo je malo bombastičnoga, zbog čega su on i jednako sputani
Lucas svojim temperamentima dobro odgovarali jedan drugom. „On i ja zajedno
nismo ni pola nekog ekstrovertnog čovjeka“, primijetio je Ladd. Poput Lucasa ni
Ladd nije puno govorio – a kad bi napokon progovorio, to je radio toliko tiho i
mirno da su neki mislili da zvuči sablasno poput kompjuterske hulje HAL-a iz
2001.: Odiseje u svemiru. Iako je Lucas većinu hollywoodskih direktora
podrugljivo nazivao „preprodavačima rabljenih auta“, Ladd je imao ono nešto što
mu se odmah svidjelo.“
Kao prvo, on i
Ladd govorili su istim jezikom: filmom. Umjesto da izvlači svoje fotografije
astronauta ili pokušava objasniti zaplet ili atmosferu, Lucas je s Laddom
razgovarao o filmovima koje su obojica voljeli. „Ta sekvenca će biti kao iz The
Seahawka“, uzbuđeno je ispričao Laddu, dok će druge scene podsjećati na
Captaina Blooda ili Flasha Gordona. „Znao sam točno što on govori“, rekao je
Ladd. A i Lucas se sviđao njemu. „Znao sam... na temelju vremena provedenog s
njim, da je on dokraja iskrena osoba koja zna što radi.“ Ladd je bio
zainteresiran – no u tom trenutku Lucas je još uvijek bio vezan ugovorom i
morao je čekati da mu Universal odgovori. Ako Tanen i Universal kažu ne
Ratovima zvijezda, Ladd i Fox mogli su ih imati.
Ladd neće
morati dugo čekati. Krajem lipnja Universal je odustao. Iako je Tanenu
predloženi budžet bio problem, uglavnom je kritizirao sam prijedlog navodeći da
je „imao velikih problema da ga razumije“. Berg je smatrao da možda „oni
[direktori u Universalu] psihološki nisu spremni“ investirati u visokobudžetni
film prepun specijalnih efekata. No vjerojatnije je da nisu bili spremni
investirati u Lucasa, čiji su Američki grafiti prolazili kroz novu montažu i
još se nisu počeli prikazivati pa se, po mišljenju mnogih u studiju, činilo da
su osuđeni na neuspjeh. Zašto bi, zaboga, poduprli film od 3 milijuna dolara
koji radi umjetnički nastrojen redatelj koji je vjerojatno upropastio film s
budžetom od 750.000 dolara? Universalov odgovor bio je ne.
Kad se
Universal maknuo s puta, Lucasovi su agenti počeli ozbiljne pregovore s Foxom
sredinom srpnja, šaljući ovamo-onamo memorandum sporazuma na 80 stranica. Lucas
će dobiti 50.000 dolara da napiše scenarij, 100.000 za svoj redateljski posao,
15.000 za „razvoj“ projekta, a budžet za film iznosio je 3 milijuna dolara.
Najvažnija cifra u sporazumu bila je, međutim, ona od 10.000 dolara koje će
Lucas primiti po potpisivanju sporazuma. To je bio novac koji će odmah ići u
njegov džep – i bio mu je potreban. „Bio sam toliko zaglibio u dugovima“,
prisjetio se Lucas. „Zbog toga sam sklopio dogovor.“ Bez njega, rekao je poslije,
„ne znam što bih napravio. Možda bih se zaposlio. No zadnja očajnička stvar je
'zaposliti se'. Zaista sam htio zadržati svoj integritet.“
Primjedbe
Objavi komentar