Umjetne suze, Milko Valent, odlomak
Zrcala
Zrcala uopće nisu poremećena. To je vrlo hrabar
zaključak. I predvidljiv. Ja nikad nisam bio konvencionalan u svojim mislima.
Prezirem misliti tuđom glavom, iako se trudim razumjeti i tuđa mišljenja. Mnoga
ne razumijem, zapravo većinu njih. I opet, a to je već prokletstvo, ili tek
loša šala, uvijek se moram vratiti vlastitom mišljenju, bolje reći svojim rasutim
mislima. Ne, zrcala nisu poremećena. Ona su uvijek ista, nepromijenjena,
istodobno ravnodušna i istinoljubiva. Naivni realisti naivno bi rekli -
neutralna. Pravi je problem u nesposobnosti ljudi održati koncentraciju na
jednoj djelatnosti. Simptomi tog problema bili su jasno vidljivi u zadnjem
desetljeću dvadesetog stoljeća, da bi u prvom desetljeću 21. stoljeća
sposobnost koncentracije bila već bitno smanjena. Točnije rečeno: smanjena sve do
razine patološkog poremećaja. Većina ljudi pati od kratkoće koncentracije te nije
u stanju posvetiti dovoljno vremena onome što vidi, osobito ne onome što vidi u
zrcalima. Ono što u brzini ili na brzinu vidi u zrcalima, dakle
nekoncentrirano, za većinu su noćne more koje su, doduše, labavo povezane sa
stvarnim životom, ali nisu stvarne. No ta nekoncentrirana većina ipak čvrsto vjeruje
da su noćne more stvarne smatrajući zrcala duboko poremećenim. Tako se zbilo da
je nekoncentrirana većina na jednom zrcalu vidjela noćnu moru u kojoj bog u
punom sjaju božanske moći stvara svijet, na drugom zrcalu noćnu moru u kojoj je
bog već vidno tužan, premoren i depresivan počinio samoubojstvo, jer više nije
mogao podnositi površnost i krhkost svijeta koji je stvorio, a na trećem zrcalu
noćnu moru u kojoj je bog umro prirodnom smrću. Međutim, ni jedno ni drugo ni
treće nije se uopće dogodilo. Nije se dogodilo nikad. Zrcala nisu nimalo poremećena
ili lažna. Ona su istodobno istinoljubiva i ravnodušna, ali nipošto nisu
neutralna kako to s nepravom misle realisti. Ravnodušnost i istinoljubivost
rezultat su rada i velikih napora, a zrcala su iznimno zaposlene i itekako
aktivne površine. U spomenutom slučaju "smrti boga" zrcala pokazuju golu
istinu: na njima nema ničega, nikakve slike; na njima se zrcali bliješteća
praznina, dakle jasna istina da bogovi uopće ne postoje. Zrcala uvijek pokazuju
samo ono što postoji, ma kako to bilo lijepo ili ružno. Zrcala najčešće
odražavaju i lijepo i ružno istodobno. To oboje, vidljivo u isti mah, što već dugo
gledamo u zrcalima, jest psihotični realizam svijeta koji se neprekidno zbiva.
Toaletni
listić 66
Zrcalo
je alat za vježbe iz elementarne matematike i uzaludnosti. Rast iskustva sa
zrcalom moguć je samo u prolaznosti koju, zapravo, nitko od nas ne želi. Bio
sam dječak. Ali već u toj dobi osjećao sam ljepotu rizika, zaljubio sam se u
opasnost. Drhtao sam od mnogih uzbudljivih prostora otkrivanja. Gledao sam se u
zrcalu. Svakodnevno. Moje lice sjajilo je od uzbuđenja. Bio sam dječak. Gledao
bih se u zrcalu svaki dan vježbajući tako narcisoidnost prvog učvršćenja
identiteta. Nisam se mogao zasititi lika koji sam trajno zavolio. Tada još
nisam znao za priču o Narcisu. Pukim slučajem izbjegao sam kraj te tužne priče.
Bio sam dječak. Zrcalo je bilo moja strast. Otac je pokušao spriječiti tu
ovisnost o zrcalu. Tjerao me od zrcala riječima: "Marko, odmakni se već
jednom od tog stakla. Vani te čekaju prijatelji. Žele se igrati s tobom." Poslušao
bih ga, ali svoj lik u zrcalu nisam mogao zaboraviti čak ni za vrijeme igre.
Bio
sam dječak. Tad još nisam znao razlikovati oblike retorike i razne tipove
narativa. Izgarao sam od naivne dobrohotnosti i povjerenja u ljude. Nisam znao
ni to da se ljudi siromašni duhom opijaju prividno gustim narativima, gustim
sokovima praznine. Bio sam dječak. Tek mnogo kasnije shvatio sam da je ta
nestvarna gustoća u svojoj biti samo opsesivna želja za čudom, žudnja za nečim
onostranim koje ne postoji, koje vjerojatno i ne može postojati. Takva je
žudnja paradoksalna, ona cvjeta u tjeskobi i strahu. Njezine depresivne latice
podsjećaju na uvelu orhideju nakon glamuroznog vjenčanja. Ta žudnja za čudom,
za nečim onostranim, pokušava kompliciranim rečenicama i začudnim sklopovima
smisla nadoknaditi očit izostanak smisla, bolan nedostatak onog onostranog.
Ljudi koji osjećaju da im nedostaje metafizika upravo su oni s viškom
metafizike. To je metafizika uzaludnih pokušaja. Tragična plitkost uma utapa se
ustreptala srca u nepostojećoj dubini. Sintaksa prenemaganja i hinjene dubine
samo je još jedan od brojnih oblika trivijalnosti koja nas i u ovoj epohi
preplavljuje. Taj oblik trivijalnosti, to banalno indiskretno smeće banalnosti
neuspješno se skriva u malim oazama hinjene tankoćutnosti i agresivne
pristojnosti. Ti tako pristojni i tankoćutni ljudi mogu se na neko vrijeme
odvojiti od tekućih poroka današnjice, iako im se na ovaj ili onaj način uvijek
vraćaju. A mjesto ispunjenja želje nastanjuje krhkost njihove teške praznine.
Svaka praznina boli. Praznina izaziva strašnu bol. Ljudi ispunjeni prazninom
nužno moraju posegnuti za nekim stimulansom, za porokom. Umjesto alkohola,
duhana i opijata ti prividno senzibilni ljudi, obuzeti konzumerističkom
groznicom za onostranim, troše mitove, laži i predrasude te dramatiziraju
banalne sitnice svog života kao da su one doista značajne, kao da imaju
onostrani uzrok. To čine jer su opijeni sadržajima koji su nepostojeći,
uzaludni. Njihovo mjesto za opsesivni šoping dirljivo je imaginiranje
nestvarnog. Zgađen takvih stanjem svijeta već je Artaud osjetio poriv za
kritikom takvih ljudi te je na jednom mjestu sažeto rekao: "Ljudi su
zvijeri. Književnost je isprazna." Dopuštam mogućnost da je Artaud u žaru
opravdane ljutnje malo pretjerao u drugom dijelu iskaza.
Odavno
su prošli dani dječaštva. Ipak, zadržao sam sposobnost divljenja i sposobnost
kritičkog čuđenja. Odrastao sam uz zrcalo jer sam bio fasciniran gledanjem
vlastita lika. Bilo je to sporo, ali temeljito odrastanje. To odrastanje još
nije završeno. U svakom svojem pogledu, koje uputim zrcalu, vidim samo jedan
zaustavljeni trenutak, samo jedan odlomak života koji upućuje na odgođenu smrt.
Slično fotografiji i zrcalo zaustavlja jedan trenutak života, uprizoruje smrt
tog trenutka, u konačnici i smrt gledanog subjekta. U tu smrt čovjek u zrcalu
gleda sam, a u fotografiji ta smrt viđena je kroz objektiv fotoaparata. Ali za
razliku od jednokratne fotografije zrcalo umnožava naizgled isti trenutak
onoliko dugo dok je gledatelj zrcala živ.
***
Taksi
je spor. Nikad se nisam vozio u sporijem taksiju. Izgleda da se protjecanje
vremena usporava u gravitacijskom polju nekad voljenih ljudi koje čovjek mora
napustiti. Jako sam volio Tinu. Ali morao sam je napustiti. Njezina energija
ljubavi prema meni još uvijek je jaka, dopire i u ovaj spori taksi. U takvom
taksiju svijet izgleda nekako drukčije, čini se kao svijet koji šapćući
objavljuje istine o samome sebi. Zanimljiva je istina o nepostojanju zrcaljenja
s druge strane zrcala. Jasno, ne postoji nikakvo zrcaljenje, to je
dezinformacija. Ne postoji ništa s druge strane zrcala. S druge strane zrcala
postoji samo tama, ništa se ne može vidjeti. Iza zrcala ne postoji ništa i baš
ništa nije moguće. Nema ničega iza zrcala.
Jedini prostor postojanja jest prostor ispred
zrcala. U zrcalu se možemo gledati, procijeniti odjeću na sebi i svoj izgled,
možda popraviti čuperak kose na frizuri i slično. Domišljate metafore o
zrcalima samo su lagane igre dokona uma. I ne može se proći kroz zrcalo. To je
gorka istina. Moram se naviknuti na tu istinu kao i na činjenicu da zrcala nisu
poremećena. Srce psihoze u nama je, a ne u zrcalu. Oko uragana nalazi se u
nama, a ne u zrcalu. Zjenica ciklona stanuje u našim tamnim zjenicama. S druge
strane zrcala jest samo crnilo, nepronična tama koja omogućuje gledanje s
prednje strane na kojoj se zrcali svjetlo. Draga mala Alisa (Alice) samo je
jedan kratkoročno i dugoročno lijep san senzibilnoga ljubitelja djece kojega
neki, zamisli, optužuju čak i za pedofiliju. Nevjerojatno! Na kraju će se u
ovoj sramnoj civilizaciji dogoditi i to da čovjek više neće smjeti voljeti
djecu pa možda, štoviše, ni vlastitu. Mislim da to nije tako loše, nipošto
nije, jer će mnoge roditelje hipokrite osloboditi potrebe i dužnosti lažnog
pokazivanja ljubavi prema djeci, osobito ono degutantno koristoljubivo izražavanje
osjećaja za rođendane i blagdane, osobito za Božić. Draga Alisa. Tome snu, njezinu
snu, treba se uvijek vraćati zbog užitka u iluziji da si još uvijek dijete, a
ne zbog moguće autorove namjere da Alisa posluži kao zrcalna poetička igra jezika,
jezičnih apsurda i paradoksa. Tome snu ipak se treba vraćati i zaljubiti se u malu
Alisu u sebi, zaljubiti se u lijepu bajku o zemlji čudesa kao i u svakodnevno čudo
događanja svijeta. Ali, nažalost, zrcalo je bešćutno, nemilosrdno, neumoljivo. Ono
zrcali kratkotrajnu ljepotu mladosti, ali i očiglednu ružnoću starosti te poremećenost
ljudi, njihovu uzaludnost, njihovu sadržajnu besadržajnost. Zrcalo usput zrcali
i besadržajnu sadržajnost banalnih događaja, a u velikom broju slučajeva zrcali
razne mitske varijacije individualne i kolektivne samoće. Zrcala nisu prozirna
kao staklo, zato i mogu odslikavati sve što se nađe u njihovu vidokrugu. Nasreću,
zrcalo se može uništiti, ono se može razbiti. S vremenom je teror slike u
svijetu postao vidljivo dominantan. Stoga teror slike treba teroristički
razoriti, terorom odgovoriti na teror. Kad razbiješ zrcalo, doživjet ćeš
slobodu i vidjeti oko sebe razorene stare i nove mitove koji na samrti uzdišu
za starim dobrim vremenima. Ali prije nego što razbiješ zrcalo, pogledaj što
nudi retrovizor automobila, to jest zrcalni izvještaj o ekstatičnom stanju koje
se zbiva u sporom taksiju ove sunčane nedjelje. U tom usporenom taksiju potpuno
sam se pogubio. Možda sam se čak i razbolio. Čelo mi je postalo vruće.
Ulomak iz romana Umjetne suze
Primjedbe
Objavi komentar