Simon Sebag Montefiore: JERUZALEM
Govoriti o povijesti Jeruzalema
znači govoriti o povijesti svijeta, ali to istodobno znači govoriti o kronici
jednog, kroz povijest bijednog provincijskog grada, smještenog između golih
judejskih brežuljaka. Jeruzalem je nekoć smatran središtem svijeta – danas je
ta tvrdnja istinitija no ikad: za nj se otimaju abrahamovske religije, on je
svetinja sve popularnijeg kršćanskog, židovskog i islamskog fundamentalizma,
strateško bojno polje sukobljenih civilizacija, linija fronte što dijeli
bezboštvo i vjeru, zvijezda vodilja svima koje privlači svjetovnost,predmet
zanimanja smušenih poklonika raznovrsnih teorija urote i proizvodnje mitova
pomoću interneta, osvijetljena pozornica u koju su, naročito danas, kad smo
izloženi dvadesetčetverosatnim vijestima, uperene sve kamere ovoga svijeta.
Religijski, politički i medijski interesi međusobno se pothranjuju, čineći
Jeruzalem, kao nikad dosad, predmetom intenzivnog i pomnog proučavanja.
Jeruzalem je sveti grad, ali on
je, unatoč tome, oduvijek bio brlog u kojemu su carevali praznovjerje,
šarlatanstvo i vjerski fanatizam; premda bez ikakve strateške važnosti, grad je
oduvijek bio predmet žudnje i čeznuća različitih imperija, kozmopolitski dom
mnoštva sljedbi od kojih svaka vjeruje da grad pripada samo njoj, te grad s
mnoštvom imena – pa ipak, svaka od ovih tradicija do te je mjere opterećena
sektaštvom da isključuje sve ostale. Riječ je o gradu naročite profinjenosti, o
kojemu se u svetim židovskim knjigama govori kao o ženi – pohotljivici punoj
života i vječnoj krasotici, katkad, također, i kao bestidnoj bludnici,
pokadšto, opet, kao o povrijeđenoj princezi koju su njezini ljubavnici
napustili. Jeruzalem je dom Boga jedinoga, prijestolnica dvaju naroda, hram
triju religija, te napokon, jedini grad na svijetu koji postoji na dvojak način
– na nebu i na zemlji: njegov zemaljski čar, s kojim se ne može usporediti
ljepota ni jednog grada na svijetu, blijedi pred njegovom nebeskom slavom. Već
samo to što je Jeruzalem istodobno zemaljski i nebeski, znači da on može
postojati bilo gdje: širom svijeta podignuti su novi Jeruzalemi i svatko ima
vlastitu viziju ovoga grada. Vjeruje se da su po njegovu kamenju koračali proroci
i partijarsi – Abraham, David, Isus i Muhamed. U njemu su rođene sve tri
abrahamovske religije i u njemu će, na Sudnji dan, svijet skončati. Jeruzalem, koji
Narodi Knjige smatraju svetinjom, jest
grad Knjige: Biblija je, na
mnoštvo načina, kronika samog Jeruzalema, a oni koji su
je čitali, počev od Židova i prvih kršćana, preko muslimanskih osvajača i
križara, do današnjih evanđelističkih propovjednika iz SAD-a, neprekidno su
mijenjali njegovu povijest, nastojeći dokazati da se biblijsko proročanstvo
napokon ispunilo.
U vrijeme kad je prevedena na
grčki, a zatim na latinski i engleski jezik, Biblija je postala univerzalna
knjiga koja je učinila Jeruzalem univerzalnim gradom. Svaki je veliki kralj bio
David, svaki poseban narod bio je novi Izrael, a svaka uzvišena civilizacija
predstavljala je novi Jeruzalem, grad koji ne pripada nikome i postoji za
svakoga, u njegovoj mašti. U tome i jest tragedija ovoga grada, ali također i
njegova čarobnost: svaki sanjač Jeruzalema, svaki njegov posjetitelj, u svakom
vremenu, počev od Isusovih apostola do Saladinovih vojnika, od viktorijanskih
hodočasnika do današnjih turista i novinara, dolazi u ovaj grad s vizijom
autentičnog Jeruzalema, da bi se ubrzo gorko razočarao onime što vidi pred
sobom – grad u stanju neprekidne mijene, grad koji je tijekom vremena
naizmjence bujao i smanjivao se, grad koji je više puta iznova podizan i rušen.
Ali, budući da je Jeruzalem upravo to – vlasništvo sviju – ispravna je samo
njihova slika o njemu; umrljanu, umjetnu stvarnost potrebno je promijeniti; svatko
ima pravo nametati Jeruzalemu svoje viđenje ‘Jeruzalema’ – to se, uostalom,
često i činilo, ognjem i mačem.
Primjedbe
Objavi komentar