Intervju: Marijan Ožanić
Prema svim poduzetnicima, svim ljudima koji su „iz ničega stvorili nešto“, onima
koji ne spavaju noćima od briga, bore se i preživljavaju u nevjerojatno teškim
uvjetima, odnosim se s velikim i iskrenim poštovanjem i smatram da o
poduzetništvu mogu pisati i govoriti samo oni koji su dobro upoznali
poduzetnički proces u praksi, iz neposredne blizine – tako govori Marijan
Ožanić o svojoj knjizi „Mali brod na olujnom moru“, koja nakon gotovo deset godina
od prvog izdanja jedako inspirira i motivira nove poduzetnike i hrabri one već iskusne.
Marijan Ožanić za svoju je knjigu izabrao najzanimljivije poduzetnike u Tehnološkom
parku Zagreb, ali i poduzetnike izvan Parka i zamolio ih da ispričaju svoja iskustva
u pokretanju firme. „Dobio sam izvanredno zanimljive i iskrene priče s mnogo
korisnih primjera uspjeha i pogrešaka, zadovoljstava i razočaranja. Svaka priča
bila je jedan punokrvan, veoma zanimljiv slučaj iz realnog života.“ Knjigu
„koja se čita kao roman, a koristi kao priručnik“ napisao je pretpostavljajući
da naši novi ili potencijalni poduzetnici više mogu naučiti na domaćim
primjerima nego na pričama amerilkih, njemačkih ili japanskih kakvima obiluju
druge knjige o poduzetništvu i menadžmentu. Nastala je knjiga koja poduzetnike
razumije i podržava, a čitatelji tvrde da u njoj nalaze ono što su uzalud tražili
u drugim priručnicima.
Pitali smo autora kako komentira drugo izdanje i očekuje li drukčiju
publiku nego prije deset godina, kada je prvi put objavljen Mali brod?
- Drugo izdanje knjige „Mali brod na
olujnom moru“ pojavljuje se na tržištu nakon što je tri tisuće knjiga prvog
izdanja došlo u ruke poduzetnicima, potencijalnim poduzetnicima i ostalim
znatiželjnim čitateljima. Naravno, svaki autor osjeća posebno zadovoljstvo kada
vidi da je knjiga dobro primljena. Posebno mi je drago što je knjiga mnoge
potaknula da se odluče krenuti u poduzetništvo, a mnogima je pomogla da se
bolje snađu u svojim prvim poduzetničkim koracima. Čitatelji su mi se javljali
telefonom, a dobio sam i mnogo mailova. Posebno mi je bio zanimljiv mail koji
sam dobio od jednog našeg pomorca. Pisao mi je da mu je to zadnja plovidba
prije mirovine, plovi iz Japana prema Rijeci, čita moju knjigu i odlučio je kada
se iskrca u Rijeci osnovati svoje poduzeće i postati poduzetnik.
Čitatelji
prvog i ovog izdanja ne razlikuju se previše. Poduzetnici su uvijek
poduzetnici, muče ih slične brige, prolaze slične probleme, a i okolina u kojoj
djeluju nije se mnogo promijenila. Zato me veseli da su reakcije čitatelja ovog
izdanja i onog prije deset godina,
slične. Posebno me je razveselio mail jednog mladog poduzetnika kojeg sam dobio
poslije predstavljanja knjige u Sisku, u siječnju ove godine. Zato se nadam da
će takvih komentara biti sve više.
* Jeste li devedesetih godina, u vrijeme osnivanja Tehnoparka Zagreb,
pretpostavljali da će se poduzetništvo u Hrvatskoj suočiti s teškoćama u
kakvima je danas?
- Iskreno moram reći da nisam očekivao da će se
poduzetništvo u Hrvatskoj suočavati s takvim teškoćama kakvim se suočava danas,
dvadeset pet godina nakon propasti komunizma. Početkom devedesetih bili smo
puni entuzijazma, samopouzdanja, idealizma i vjere u napredak i razvoj društva
i gospodarstva, a uz to i poduzetništva. Danas vidim da su prepreke s kojima se
poduzetnici suočavaju još veće nego nekada, znanje o poduzetništvu se nije
povećalo, a podrška poduzetništvu je izgleda samo jedna od parola u govorima
političara. Primjeri naših uspješnih poduzetnika, te pozitivne priče koje bi mogle
unijeti optimizam u naše društvo, medije, a i našu cijelu javnost malo
zanimaju.
Naši poduzetnici na tržištu
suočavaju se s najboljim svjetskim kompanijama, a moraju trčati s velikom
kuglom, koju im je država zavezala za nogu. Pričao mi je jedan uspješan
poduzetnik, izvoznik, iz jednog malog mjesta iz Krapine, da želi izgraditi kraj
svoje tvornice novu halu u kojoj bi zaposlio desetak radnika. I ne može dobiti
dozvolu već nekoliko godina. Promijenilo se više gradonačelnika, župana i
ministara, svi su puni obećanja, a on i dalje ne može napraviti ništa. Sličan
problem ima i jedno poduzeće s Grobnika kraj Rijeke, a poduzetnik iz Pitomače
već nekoliko godina ne može započeti s ekološkom proizvodnjom. Takvih primjera
ima bezbroj. Mnogi poduzetnici su mi rekli da ih uništava ta antipoduzetnička
klima koja vlada u Hrvatskoj i da osjećaju da ih društvo smatra „nužnim zlom“.
A onda se netko pita zašto smo u
krizi.
Ipak, ja sam
optimist. Mi imamo vrijedne i sposobne ljude, znanstvenike, stručnjake i poduzetnike koji svojim rezultatima pokazuju
da ZNAJU, HOĆE i MOGU i da takvi ljudi mogu izvući Hrvatsku iz krize. U mojom
emisiji na Hrvatskom katoličkom radiju razgovaram s najboljim poduzetnicima i
mi širimo optimizam. Ako je netko u ovakvim antipoduzetničkim
uvjetima, krećući od nule stvorio
poduzeće koje zapošljava 500 zaposlenika i u ovoj krizi izvozi, raste i
zapošljava, a takvih poduzetnika ima dosta, tada možemo biti uvjereni da ćemo u normalnim uvjetima
stvoriti uspješno gospodarstvo.
* U svojoj
knjizi navodite brojne primjere iz poduzetničkog iskustva jer, kako kažete,
mnogo se može naučiti i na dobrim i na lošim primjerima. Kako je kod nas
organizirana razmjena iskustva među poduzetnicima? Gdje danas poduzetnici mogu
steći znanja koja bi im pomogla da se bolje prilagode?
-
Poduzetnici znanje mogu potražiti, a negdje i dobiti, na raznim mjestima. U
Hrvatskoj već ima mnogo poduzetničkih inkubatora, tehnoloških parkova,
poduzetničkih centara i razvojnih agencija u kojima poduzetnici mogu dobiti
(negdje bolju, a negdje lošiju) pomoć i savjete. Znanje se može dobiti i u raznim poslovnim
školama (neke su bolje, a neke lošije), a naravno mogu znanje potražiti i u
knjigama (neke su bolje, druge prepisuju američka iskustva, a neke prikazuju
uglavnom informacije koje su pobrali kroz razne ankete).
Moju knjigu sam koncipirao
tako da sam krenuo kroz «tehnološki proces» stvaranja poduzeća od početka, ali
uz stalno uočavanje mogućih pogrešaka i upozoravanje na njih. Sve sam ispričao
prikazujući mnogo iskrenih, životnih poduzetničkih priča, uz stalno isticanje
važnosti samopouzdanja, vjere u sebe i svoje sposobnosti što poduzetnik mora imati. U početku sam opisao uvjete u kojima se razvija naše
poduzetništvo, dugu tradiciju i korijene iz kojih je nastalo. I što je jako
važno, htio sam da stalno imamo pogled usmjeren na globalno tržište, na okrutnu
konkurenciju i borbu s najboljima.
* U knjizi
navodite gotovo nevjerojatne primjere poduzetnika koji su opstali u svijetu
visoke tehnologije zahvaljujući vlastitom znanju i sposobnostima i danas izvoze
na svjetsko tržište. Zašto takvi primjeri kod nas nisu poznatiji?
-
Upoznao sam brojne primjere naših uspješnih poduzetnika i na području visokih
tehnologija, ali i onih koji proizvode ljekovito bilje, madrace, kamine,
kravate, sireve i mnoge druge proizvode,
uspješno posluju, izvoze i zapošljavaju. Oni su to stvorili na temelju svog
znanja, poduzetničkih sposobnosti, napornog rada i velike osobne žrtve. Iskreno
im se divim, jer oni u ovoj našoj gospodarskoj krizi predstavljaju „svijetlo na
kraju tunela“ koje će Hrvatsku izvući iz krize.
I sada je pravo pitanje zašto ti ljudi nisu
opće poznati, zašto oni nisu naši heroji, naši uzori, zašto o njima djeca ne
uče u školi, zašto su rijetko u medijima, zašto nisu elita društva. Uz to se
povezuje pitanje zašto se u medijima promoviraju lažne,
neprimjerene veličine i vrijednosti, razni
negativni likovi, razni neradnici, „prodavači magle“, neki ljudi koji su nisu obogatili kroz svoje
poduzetničke pothvate, već (kao i u ostalim tranzicijskim zemljama) otimanjem
od kapitala države i slični.
To je slika patologije našeg
društva, a odgovor na ta pitanje daje i odgovor zašto smo u krizi, a isto tako
što trebamo učiniti da izađemo iz krize.
* Kreativnost, upornost, marljivost, želja za uspjehom i spremnost na
usavršavanje – kako navodite u svojoj
knjizi „Mali brod na olujnom moru“ neke su od osobina koje treba imati
poduzetnik. Vjerujete li da će mlade generacije prepoznati u sebi takvu
borbenost i ambiciju i iskoristiti prilike koje im se pruža naše nerazvijeno
gospodarstvo?
-
Imam veliko povjerenje u našu mladu generaciju. Mi imamo pametne, obrazovane, kreativne,
ambiciozne i vrijedne mlade ljude, koji žele izazove, žele dobiti priliku da se
dokažu kroz poduzetništvo. U Tehnološkom parku sam bio okružen brojnim mladim
poduzetnicima, briljantnim inovatorima i vrhunskim stručnjacima koji su se bez
kompleksa borili na tržištu s najvećim svjetskim kompanijama.
Već u srednjoj školi djecu treba učiti
o poduzetništvu i poticati inovativnost. Naši fakulteti u svoje nastavne
planove trebaju uvrstiti poduzetništvo, inovacije i razvoj proizvoda, mora se
poticati akademsko poduzetništvo na sveučilištu.
Treba napraviti veliki zaokret u
odnosu prema poduzetništvu, u vrijednosnom sustavu cijelog društva, treba nam
mnogo novih, malih privatnih poduzeća iz kojih će stalnom selekcijom na tržištu
nastati oni najbolji koji će rasti, razvijati se, zapošljavati i izvoziti.
Ova moja knjiga, „Mali brod na
olujnom moru“ želi poduzetnicima i onim koji će to tek postati pomoći na
njihovom poduzetničkom putu.
Primjedbe
Objavi komentar