Ljubica Uvodić-Vranić: Neizgovorena pitanja i odgovori
Kriza nije nemati, nego prestati željeti
Moralna
kriza strašnija je od svake materijalne krize. Svima koji nisu osobno dio moralne krize obraz je čist i mogu ga
s ponosom pokazati!
Upornim ponavljanjem
rečenica u kojima se spominje zastrašujuća riječ kriza punimo novine one
malo žute i one koje su puno žute. Kriza nam je česta tema u emisijama na
televiziji, tv-razgovorima, dnevnicima. O krizi pričamo s prijateljima izvan
kuće. Krizu imamo za obiteljskim stolom za doručak, ručak i večeru. Neki krizu
nose sa sobom i u postelju pa je žvaču prije nego što zaspu i nastave čim se
probude.
Kriza je postala
popularna tema. Govorimo o njoj ozbiljno, zabrinuto, iskreno i zainteresirano.
Ili nam ta riječ kriza služi za neke druge svrhe. Koristimo je da bi se opravdali: ne javljamo se prijateljima ni rodbini
– kriza je; ne posjećujemo i ne pozivamo ni prijatelje ni rodbinu – kriza je.
Zatvaramo se u svoj dnevni boravak ili, još gore, gotovo da ne izlazimo iz
svoje spavaće sobe. Odlazak u kuhinju nam je – izlet. Šetnja do dućana –
ekskurzija.
Što mi to svi skupa
radimo? U prvom redu sebi a onda i drugima oko sebe šaljemo tu poruku uporno i nezaustavljivo je ponavljajući. Ono što
drugima govorimo – vraća nam se kao bumerang jer onda ti drugi to ponavljaju i
govore nama. Ne komuniciramo ili jedni drugima kukamo, žalimo se. Ako se neki
naš poznanik ili kolega nasmije, dočekamo ga s čuđenjem: Na čemu si ti? Kome je još do smijeha?
Na nagovor nekih koji
su sačuvali dio svojeg elana i koji su svjesni da nam kretanje u fizičkom i
psihičkom smislu može učiniti dobro, odgovaramo negativno. Odbijamo pozive na
druženje kad stignu do nas. Ne slušamo savjete da ima smisla tražiti posao iako
si nezaposlen iako ima puno takvih nezaposlenih.
Kriza nije – nemati.
Kriza je odustati od želje da se pokuša naći i imati. Kriza je prestati željeti
jer mislimo da se želje ne mogu ostvariti. Tako je u sferi materijalnoga.
Krizu iz sfere
materijalnoga ne smijemo seliti u sferu emocionalnih odnosa. Nitko ne bi smio
zaboraviti da se i u krizi može komunicirati na pozitivan, duhovit način. Nismo
u emocionalnoj krizi ako to ne želimo biti. Ako imamo nekoga kome je stalo do
našeg osmjeha – nasmiješimo se. Uvijek se možemo dragim ljudima nasmiješiti,
zagrliti ih. Uvijek možemo jedni druge potapšati i ohrabriti. Ulijemo li dozu
optimizma kod nekog tko nam je blizu, time ćemo i za sebe napraviti nešto
dobro. Emocionalno investirati se može i u krizi. Što više, baš se u krizi
posebno mora ulagati pozitivne emocije!
Ako pokleknemo i
odustanemo od želja, od smijeha, ako zaboravimo da su zagrljaji besplatni, ako
pristanemo na opći trend kukanja i zapažanja beznađa i što je još gore –
naglašavanja beznađa, bit će nam svima skupa još teže.
Uvjerit ćemo sebe i sve
oko nas da smo u krizi i da za to ništa ne možemo.
A kriza je zapravo ona
najniža točka iza koje se ne može dublje, a to znači da možemo samo gore,
naprijed. I to uzdignuta čela! Kako ćemo dignuti glavu, pitate me? Pa tako da
se podsjetimo da je svima onima koji nisu osobno dio moralne krize obraz
čist i da ga mogu s ponosom pokazati.
Strašnije od bilo kakve
materijalne krize je moralna kriza. Onima koji su se moralno izgubili u bahatom
stjecanju treba moralni preporod jer inače neće moći ponosno podignuti svoje
čelo, pokazati svoj čisti obraz i krenuti dalje.
U
moralnoj krizi svi su prevareni
Govoriti danas o
poslovnim odnosima vrlo je teško čak i onima koji su se godinama time bavili
držeći radionice za menadžere. Razlozi su jasni:
1. Posao je postao za
stotine tisuća ljudi nedostižan san
2. Mnogi ljudi rade i
ne dobivaju plaću
3. Mnogim ljudima plaća
kasni
4. Prosječna plaća nije
dovoljna za potrošačku košaricu
5. Zaposleni se
osjećaju ucijenjeni situacijom: šuti i radi i budi sretan da imaš posao, sutra
možeš biti zamijenjen s nekim od tisuće
ljudi koji su na Zavodu za zapošljavanje.
6. Ljudi koji su
zaposleni u državnim službama imaju malu plaću i teret da su na „državnoj
grbači“ tj. da ih svi porezni obveznici financiraju pa da je i ta mala plaća za
njihov broj, a i za ono što i kako rade, preveliko opterećenje za državni
budžet.
7. Osobe koje rade u
privatnom sektoru muče muku sa svojim pravima kao što je trajanje radnog
vremena, godišnji odmor…
8. Poduzetnici muku
muče jer njihovi dugovi prema državi su odmah utuživi, a njihova potraživanja
od države i drugih poduzetnika čekaju…
9. Kulturnjaci su imali mali a sad imaju još manji postotak iz
državnog budžeta pa se s njim skoro ništa ne može te
se osjećaju zakinutima.
10. Nevladine udruge se
dijele u dvije skupine: jedni koji zgrću velik novac (i od poreznih obveznika)
i drugi koji puno rade umjesto vladinih institucija u socijali, preventivi, i
slično a za taj svoj rad dobivaju malo ili
ništa jer taj rad nije ni vrednovan niti plaćen.
Kako se osjećaju
zaposlenici? Bolje nego nezaposleni, ali ne dobro. Ono što imamo ne cijenimo
nego se na to naviknemo i smatramo da je to normalno.
Ljudi koji rade kod
privatnika slute njegovu zaradu i ona im izgleda ogromna a ne vide njegovu muku
s porezom, s dobivanjem posla. Imaju osjećaj da oni rade a gazda se bogati i
nezadovoljni su.
Svi su nezadovoljni
koji očekuju novac. Novca nikad dovoljno. Oni koji žele više novca planiraju odlazak u inozemstvo.
Oni koji žele novac i
moć – bave se politikom i pri tome se predstavljaju da rade za javno dobro.
Kakvo dobro?! Nikome nije dobro.
Vidimo li rješenje u
novim poduzećima koji gaje etički način zarade, 70 posto svojeg profita daju, a
ne uzimaju sebi? Investiraju u zelene
projekte.
Vidimo li rješenje u
malim zelenim gospodarstvima koja vode računa o svakoj kapi vode i svakoj travki
koja se može iskoristiti?
Ne bavimo se
gospodarstvom i ne smatramo se sposobnim za rješavanja tako teških
pitanja.
Ipak sigurni smo da
ljudi koji su u moralnoj krizi, ljudi koji ne vjeruju u pošteni rad, ljudi koji
se osjećaju ugroženima i prevarenima, trebaju puno više od dobrih međusobnih
odnosa o kojima smo do sada govorili menadžerima. Avantura promjene u sferi
gospodarstva je najvažniji zadatak ako bi uključila avanturu primjene moralnih
načela.
Potrebne su nove
vrijednosti i nastojanje oko tih vrijednosti kako bi se dobila nova motivacija.
Inače sve izgleda kao borba za (prljavi) novac i osjećaj ugroženosti bilo da
stječemo, da se ne usudimo riskirati ili da prosimo od drugih novac i životne
odluke. Osjećaj prevare koji visi nad svakim našim angažmanom smanjuju volju za
bilo kakvim nastojanjem.
Filantropski
kapitalizam? Možda.
Sjetimo se i Brechta:
„Čega nema tog se ne odreci!“
Primjedbe
Objavi komentar