Thomas Piketty KRONIKA KORONAVIRUSA
Hoće li kriza izazvana epidemijom Covida-19 naglo dovesti do kraja trgovinske i liberalne globalizacije i do pojavljivanja novog modela razvoja, pravednijeg i trajnijeg?
Moguće je, ali još ništa nije dobiveno.
U ovom stadiju apsolutna je nužnost procijeniti krizu
koja je u tijeku i poduzeti sve da se izbjegne najgore, tj. masovne ljudske
žrtve.
Sjetimo se prognoziranih epidemioloških modela. Da se
nije interveniralo, Covid-19 mogao je uzrokovati smrt oko 40 milijuna ljudi u
svijetu, od čega 400.000 u Francuskoj, odnosno 0,6% stanovništva (na više od 7
milijardi u svijetu i blizu 70 milijuna u Francuskoj). To iznosi gotovo jednu
dodatnu godinu mortaliteta (550.000 mrtvih u Francuskoj, 55 milijuna u
svijetu.)
U praksi to znači da je u najžešće pogođenim dijelovima
svijeta i u najcrnjim mjesecima broj ljesova mogao biti pet do deset puta veći
nego obično (što smo, nažalost, počeli gledati u nekim talijanskim žarištima).
Ma koliko nesigurne bile te prognoze, one su uvjerile vlade da nije riječ o
običnoj gripi i da hitno moraju izolirati stanovništvo.
Naravno, nitko ne zna koliko će još porasti gubici
ljudskih života (trenutačno 252.000 mrtvih u svijetu, od čega blizu 30.000 u
Italiji, 25.000 u Španjolskoj, 70.000 SAD-u, 25.000 u Francuskoj) i koliko je
taj broj mogao porasti bez izolacije.
Epidemiolozi se nadaju da ćemo krajnji zbroj uspjeti
umanjiti deset ili dvadeset puta u odnosu na početna predviđanja, ali to je još
jako nesigurno. Prema izvještaju Imperial Collegea od 27. ožujka, tek bi
politika masovnog testiranja i izolacije zaraženih omogućila znatno smanjenje
ljudskih gubitaka. Drugim riječima, sama izolacija neće biti dovoljna da se
izbjegne najgore.
Jedini povijesni presedan na koji se možemo osloniti je
španjolska gripa 1918. – 1920., za koju sada znamo da nije bila nimalo španjolska
i da je prouzročila blizu 50 milijuna mrtvih u svijetu (oko 2% tadašnjeg
svjetskog stanovništva). Prema podacima iz matičnih knjiga istraživači su
pokazali da prosječni mortalitet skriva ogromne neujednačenosti: između 0,5% i
1% u SAD-u i Europi naprama 3% u Indoneziji i Južnoj Africi, a iznad 5% u
Indiji.
Upravo bi nas to moralo zabrinjavati: epidemija može dosegnuti
vrhunce u siromašnim zemljama, čiji zdravstveni sustavi nisu u stanju
oduprijeti se udaru, to više zato što su te zemlje podnijele politike stroge
štednje koje im je nametnula vladajuća ideologija zadnjih desetljeća.
Uostalom, može se pokazati da je primjena izolacije u
krhkim ekosistemima sasvim neprimjerena. Bez minimalnog prihoda najsiromašniji
će ubrzo morati izići da potraže posao, što će ponovo pokrenuti epidemiju. U
Indiji se izolacija u prvom redu sastojala u tome što su seljani i migranti istjerani
iz gradova, što je dovelo do nasilja i masovnog raseljavanja, uz opasnost da se
pojača širenje virusa. Kako bi se izbjegle masovne žrtve, potrebna je socijalna
država, a ne zatvorski sustav.
U izvanrednoj opasnosti neophodne socijalne troškove
(zdravstvo, minimalni dohodak) mogu financirati samo zajam i zajednički novac.
U Zapadnoj Africi to je prilika da se ponovo razmisli o novom zajedničkom novcu
u službi projekta razvoja, zasnovanog na ulaganju u mlade i u infrastrukturu (a
ne u pokretljivost kapitala najbogatijih). Sve to moralo bi se oslanjati na
demokratsku i parlamentarnu arhitekturu, uspješniju od netransparentnosti koja
još uvijek vlada u eurozoni (gdje se i dalje nastavlja zabavljanje na
zatvorenim sastancima ministara financija, uz jednaku neučinkovitost kao u
vrijeme financijske krize). Ta nova socijalna država vrlo će brzo iziskivati
pravedan porezni sustav i međunarodni financijski registar, kako bi mogao
opteretiti najbogatije i velike kompanije koliko bude potrebno.
Sadašnji sustav slobodnog protoka kapitala, uspostavljen
1980. - 1990. pod utjecajem bogatih zemalja (a posebno EU-a), zapravo pogoduje
bijegu milijardera i multinacionalnih kompanija čitavog svijeta. Sprečava slabe
porezne uprave siromašnih zemalja da razviju pravedan i legitiman porez, što
ozbiljno podriva izgradnju same države.
Ova kriza može također biti prilika da se razmisli o
minimalnom zdravstvenom i obrazovnom dotiranju svih stanovnika planeta, što bi
se financiralo univerzalnim pravom svih zemalja na dio poreznih prihoda koje
uplaćuju najbogatiji ekonomski subjekti: velike kompanije, kućanstva s visokim
prihodima i bogatstvima (npr. desetak puta većima od svjetskog prosjeka, dakle,
onih 1% najbogatijih na svijetu).
Naposljetku, njihov prosperitet počiva na svjetskom
ekonomskom sistemu (i uzgred, na prekomjernom crpljenju prirodnih i ljudskih
resursa planeta već stoljećima). On, dakle, iziskuje globalnu regulaciju kako
bi se osigurala društvena i ekološka održivost, a osobito sustav ograničenja
emisije ugljičnog dioksida.
Razumije se da će takva transformacija mnogo toga dovesti
u pitanje. Jesu li Emmanuel Macron i Donald Trump spremni poništiti fiskalne
darove najbogatijima s početka svojih mandata? Odgovor će ovisiti o
mobilizaciji oporbe, koliko i o onima iz njihova tabora. U jedno možemo biti
sigurni: veliki političko-ideološki preokreti tek su započeli.
Primjedbe
Objavi komentar