Ian Caldwell: PETO EVANĐELJE, preveo Dražen Čulić
Prolog
Moj je sin premlad da bi shvatio oprost. Odrastajući u Rimu, stekao je
dojam da se on lako dobiva: neznanci se poredaju pred kabinama u bazilici
svetog Petra, čekaju da dođu na red za ispovijed, crveno svjetlo nad
ispovjedaonicom upali se i ugasi, što znači da je svećenik gotov s jednim i
spreman za drugog grešnika. Savjest se ne isprlja koliko spavaonice ili posuđe,
misli moj sin, jer se mnogo brže očisti. Tako kad god pusti vodu u kupaonici da
predugo teče, ostavi nam igračke pod nogama ili se vrati iz škole blatnih
hlača, Peter traži oprost. Nudi isprike kao papa blagoslove. Moj sin još dvije
godine neće na prvu ispovijed. S dobrim razlogom.
Niti jedno malo dijete ne može razumjeti grijeh. Krivnju. Odrješenje.
Svećenik neznancima tako brzo oprašta da dječak ne može zamisliti
koliko će mu jednom biti teško opraštati svojim neprijateljima. Ili onima koje
voli. I ne naslućuje kako dobri ljudi nekada ne mogu oprostiti sami sebi.
Najteže se greške mogu oprostiti, ali nikada ne mogu nestati. Nadam se da će
moj sin slabije upoznati takve grijehe od mene i mog brata.
Rođen sam da bih postao svećenik. Ujak mi je svećenik; stariji brat
Simon je svećenik; a nadam se kako će jednog dana i Peter biti svećenik. Ne
sjećam se da sam ikada živio izvan Vatikana. Ni Peter nikada nije bio nigdje
drugdje.
U očima svijeta postoje dva Vatikana. Jedan je najljepše mjesto na
svijetu: hram umjetnosti i muzej vjere. Drugi je skrivena tvornica
katoličanstva, država starih svećenika koji prijete prstom vječnosti. Čini se
nemoguće da dječak odrasta u bilo kojem od njih. Pa ipak je naša država o
duvijek puna djece. Svi ih imaju: papini vrtlari, papini radnici, papini
švicarski gardisti. Kada sam ja bio klinac, Ivan Pavao vjerovao je u pristojne
plaće i isplaćivao je dodatak za svaka nova usta u obitelji. Igrali smo se
skrivača u njegovim vrtovima, igrali nogomet s ministrantima, i fliper iznad sakristije
njegove bazilike. Protiv svoje volje s majkama smo odlazili u vatikanski supermarket i trgovinu, zatim s očevima u vatikansku benzinsku
crpku i banku. Naša je država jedva veća od terena za golf, ali radili smo sve
što i ostala djeca. Simon i ja bili smo sretni. Normalni. Nimalo drukčiji od
ostalih vatikanskih dječaka, osim na jedan način. Naš je otac bio svećenik.
Otac je bio grkokatolik, a ne rimokatolik, što je značilo da ima dugu
bradu i drukčiju mantiju, da umjesto mise služi liturgiju, i da mu je bilo
dozvoljeno oženiti se prije nego se zaredio. Volio je govoriti kako smo mi
katolici istočnog obreda božji veleposlanici, posrednici koji mogu pomoći
ujedinjenju katolika i pravoslavaca.U stvarnosti, katolik istočnog obreda znao
bi se osjećati kao izbjeglica na graničnom prijelazu između neprijateljski
raspoloženih supersila.
Otac je pokušavao prikriti teret koji je nosio. Na svijetu je
milijarda rimokatolika, dok se grkokatolici broje u tisućama, a on je bio
jedini oženjeni svećenik u zemlji koju vode muškarci u celibatu. Trideset
godina drugi su ga vatikanski svećenici gledali svisoka kada bi imali posla s
njim. Tek je na samom kraju karijere promaknut, ali je ubrzo preminuo.
Majka je umrla nedugo nakon njega. Rak, rekli su liječnici. Ali nisu
shvatili. Moji su se roditelji upoznali šezdesetih godina, u onom kratkom
trenutku kada se sve činilo mogućim. Plesali su zajedno u našem stanu. Nakon
što su preživjeli vremena nepoštenja, i dalje su uvjereno molili. Majčina
obitelj bila je rimokatolička, iz nje su se duže od stoljeća svećenici
uspinjali vatikanskim stubama, pa su je se odrekli kada se udala za kosmatog
Grka. Nakon što je otac umro, rekla mi je kako joj je čudno što još ima ruke,
kada više nema njega da je za njih drži. Simon i ja sahranili smo je pored oca,
iza vatikanske župne crkve.
Iz tog se vremena ne sjećam skoro ničeg. Sjećam se samo da nisam
odlazio u školu, dan za danom, sjedio bih na groblju obgrlivši koljena rukama i
plačući. Onda bi se tamo nekako stvorio Simon i odveo me kući. Bili smo tek tinejdžeri, pa su nas dali na
skrb ujaku, vatikanskom kardinalu. Ujaka Lucia najbolje je opisati kao nekog sa
srcem dječačića, koje drži u posudi pored svog umjetnog zubala. Kao kardinal
predsjednik Papinske komisije za Državu Vatikanskoga Grada Lucio je posvetio
najbolje godine života balansiranju našeg budžeta i sprječavanju zaposlenih u
Vatikanu da osnuju sindikat. Na ekonomskom terenu protivio se nagrađivanju
obitelji s više djece, pa čak i da je imao vremena baviti se sestrinim
siročićima, iz principa ne bi promijenio mišljenje. Nije se bunio kada smo se
Simon i ja vratili u stan svojih roditelja i odlučili sami se brinuti o sebi.
Bio sam premlad da bih radio, pa je Simon odustao od fakulteta na
godinu dana i zaposlio se. Ni jedan od nas dvojice nije znao kuhati, šiti ili
popraviti zahod, pa je Simon sve naučio sam. On me budio da odem u školu i
davao mi novac za ručak. Odijevao me i davao mi tople obroke. Od njega sam naučio
umjetnost ministriranja.
Svaki katolički dječak, u najgorim noćima svojeg života, odlazi u
krevet pitajući se jesu li životinje poput nas vrijedne praha od kojeg nas je
Bog načinio. Ali u moj život, u moju tamu, Bog je poslao Simona. Nismo zajedno preživjeli
djetinjstvo. On ga je preživio, a mene je prenio na svojim leđima.
Nikada se nisam mogao otresti osjećaja da mu dugujem više nego se ikada može vratiti.
Može mi se samo oprostiti. Sve što bih mogao napraviti za njega, napravio bih. Sve.
Primjedbe
Objavi komentar