JAPANSKI POSLOVNI KODEKS
Duhovna i
religijska tradicija s jedne i poslovanje s druge strane u Japanu su se poslije
Drugoga svjetskog rata uspješno spojili, što je Zemlji Izlazećeg Sunca pomoglo
da se uvrsti među razvijene kapitalističke zemlje svijeta. U nas u Republici
Hrvatskoj zapostavljen je odnos duhovnih i religijskih tradicija s jedne i
poslovanja s druge strane. Ovdje želim pokazati kako se to pitanje rješavalo u
Japanu, što i nas može potaknuti na rješavanje tog pitanja.
Kao i feudalni
vođe Japana, današnji japanski vođe koriste etički kodeks kao duhovni vodič i
moralni okvir za poslovno ponašanje i borilačke vještine. Dok je u zapadnoj
kulturi zapostavljen utjecaj etike i etičkog kodeksa na poslovanje, u kulturi i
poslovanju Japana on je primjetan. Ova knjiga to želi pokazati.
Samuraji i
feudalni vođe imali su etički kodeks kojeg su se pridržavali i u borilačkim
vještinama i u ostalim aspektima života. Samuraji su bili benchmark, odnosno
uzor ostalim klasama društva, poljoprivrednicima, umjetnicima i trgovcima, koji
su njihova etička načela koristili u svim sektorima poslovanja. Jedno od
etičkih načela potječe iz zena. To je kaizen, a znači da se svaka djelatnost
obavlja precizno do savršenstva.
Dogovor, a ne ugovor
Moralna načela
iz bušida i danas koriste u poslovanju suvremenih japanskih poduzeća. U njima
dolazi do izražaja značaj ispravnosti ? bez obzira na cijenu; zatim hrabrosti ?
da se ispravnost i iskrenost provodi; lojalnosti ? kroz doživotno zaposlenje;
časti ? kroz osobne vrijednosti; iskrenosti ? koja se manifestira usmenom
izjavom, u koju se ne sumnja, a prenosi se i u današnje poslovanje dogovorom i
stiskom ruke, a ne pisanom izjavom i ugovorima, odnosno odvjetnicima i sudskim
procesima. S gotovo 128 milijuna stanovnika Japan ima manje odvjetnika i
sudskih procesa nego Republika Hrvatska.
Suvremeni način
upravljanja u japanskim poduzećima, pomoću načela etičkog kodeksa iz feudalnog
Japana, čini ponašanje zaposlenika predvidljivim i tako smanjuje neizvjesnost,
a uvodi red u organizaciju, odnosno poslovanje poduzeća. To je japansko
nasljeđe čije pozitivne elemente možemo primjenjivati i u suvremenom poslovanju
zapadnih zemalja, pa i Republike Hrvatske. Pri tome se trebamo čuvati od
pokušaja formalnog prihvaćanja bez stvarnog nepridržavanja proklamiranih
moralnih normi. Također, moramo se čuvati pokušaja komercijalizacije etike, što
znači njezine pomodne upotrebe tamo gdje moralna načela nisu vrednote, već
sredstva za povećanje zarade ili neke druge koristi.1 Umjesto prema
komercijalizaciji duhovnosti, trebamo ići u pravcu produhovljena poslovanja,
radi poboljšanja kvalitete života, a ne samo kvalitete robe, odnosno povećanja
zarade.
„Čovjekom se ne rađaš.
Čovjekom postaješ.
Takvim kakvoga loši tokovi
više ne mogu ponijeti sa sobom poput otplavljenog stabla bez korijena. Takvim
da možeš početi s promjenama kojima ćeš stvoriti novi, bolji svijet.
Svijet u kojem je vrijedno živjeti.“
Janez Drnovšek
O vođama
Vođa koji radi
na svojem duhovnom skladu, „iznutra prema van“, duboko je etičan i moralan,
iako ne zato što je to ispravno, već zato što na taj način ostvaruje ciljeve na
dobrobit poduzeća, društva, države. Ali, „opojno vino vodstva svakoga može
odvesti na put propasti. Što je pozicija viša, to je vino jače. Vođe početnici
moraju naučiti kontrolirati svoj ego podsjećajući se da su samo normalna
ljudska bića koja trebaju služiti svojim sljedbenicima, a ne svom egu. To je
lako naučiti, i kako vođe napreduju u područje sve rjeđe atmosfere, moraju to
ponovno učiti. To je problem održavanja ravnoteže. Da bi vodili, vođe moraju
imati snažan ego. Također, moraju imati o sebi dobro mišljene kako bi zadržali
samopouzdanje i nastavili voditi. Ali također moraju naučiti normalno živjeti s
moći koju posjeduju, u suprotnom će se sljedbenici nadati propasti vođe ili će
čak sami dovesti do nje.“2
„Svi smo vođe i vodimo cijelo vrijeme, bilo vodstvo dobro
ili loše. Vodstvo proizlazi iznutra. Riječ je o tome tko sam, koliko činim i
što činim. Vodstvo nije igranje uloge vođe, vodstvo je moj život, način života.
Nikada ne dovršavam zadaću postajanja vođom, to je trajni proces.“3 Iz ovog
citata najbolje uočavamo povezanost vodstva, vođe i etike, odnosno s njegovom
duhovnom stranom, načinom života.
Primjedbe
Objavi komentar