Viktor Žmegač EUROPSKI DUH
EUROPSKI DUH
ESEJ O NEOBIČNOM
KONTINENTU
Poznato je da su se na pragu dvadesetog stoljeća sve više širile glasine
o “žutoj opasnosti”, to jest o potencijalnom porastu utjecaja Japana i Kine u
podjeli svijeta. Europska i američka supremacija osjećala se ugrožena.
Mnogo je manje poznato da je u tim zemljama, osobito u Kini, u
isto doba postojao strah od “bijele
opasnosti”. A to je značilo da su se u grotesknoj igri bojama
Kinezi plašili Europljana. Britanski je uvoz opijuma gradska podzemlja pretvarao
u rasadišta opojne klonulosti, a teritorijalna osvajanja europskih velesila
činila su tu zemlju još nestabilnijom nego što je već bila. Premda su se tada
već i u Sjedinjenim Državama i u Japanu ocrtavale imperijalističke namjere,
potaknute naglim porastom industrije, središta svjetske moći bila su i nadalje
u Europi. Najvažniji je faktor u političkim odnosima bila okolnost da ni
Amerika ni Japan tada ne bi postigli toliki ekonomsko-tehnički napredak da nije
bilo uvoza znanja sa “staroga kontinenta”. Bez europskih
inovacija, strojogradnje i mnogih temeljnih izuma, tehnološki je napredak
bio nezamisliv. Čak se i danas još na drugim kontinentima kopiraju europske
tekovine, s dopuštenjem ili bez njega.
Iz svjetsko povijesne
perspektive smatrao je filozof Oswald Spengler (Čovjek i tehnika, 1931) da
je kultura Zapada učinila koban korak otvorivši Istoku vrata svojih tehnoloških
radionica. Taj je čin, potaknut kratkovidnom politikom i prolaznim gospodarskim
interesima, Spengler nazvao izdajom. Izraz je afektivan, no iskustvena građa
dobro je poznata. Jezgrovito rečeno, danas toliko popularna krilatica know-how europskog
je podrijetla. Drugim riječima, velike razvojne crte novije povijesti, od Grčke
i Rima do danas, zamislive su bez većine drugih kontinenata; bez našega nisu.
Europska dinamika, koja je jedinstvena pojava, plastično se
očituje vrtimo li globus. Tko je koga otkrio? Europljani Ameriku, ili obratno? Tko
je prvi svojom vojskom prodro duboko u Aziju? Bio je to
Europljanin Aleksandar. Čiji su brodovi prvi put oplovili Afriku i
Južnu Ameriku, otkrili Indiju, Indoneziju, Australiju i Polineziju? I s tog je
gledišta Europa kroz mnoga stoljeća bila jedini dinamički kontinent, za razliku
od drugih, pretežno statičkih kultura. Europljani su doista neprestano imali
pune ruke posla: stalno su se
međusobno sukobljavali, ratovali, opsjedali, otimali, ali i
branili od najezde Turaka; pa ipak su u isti mah uspijevali odašiljati velike
pomorske snage u potragu za zemljama i bogatstvima. U sedamnaestom i
osamnaestom stoljeću na svim su se kontinentima vijorile europske zastave. Jesu
li starosjedioce time usrećili ili nisu, to je drugo pitanje.
Ono je danas ponovno predmet mnogih rasprava, u kojima se
spoznavaju i elementi nerješivosti. Kako god bilo, smatram da bi se zbog
jedinstvene europske ekspanzivnosti naš dio svijeta morao nazvati kolumbovskim kontinentom
– pri čemu je “kolumbovac” bio već i Aleksandar Makedonski, a slijedili su ga u
tome dva tisućljeća kasnije i osvajači Sjevernog i Južnog pola, također
Europljani. Kad već
kolekcioniramo osvajanja, treba podsjetiti i na posve specifičnu ekspanzivnu
radoznalost i poseban pustolovni duh koji je svojstven Europi. Europljani nisu
druge kontinente samo pljačkali (poput Španjolaca koji su prodrli u Meksiko i u
južnije predjele) i kasnije sustavno izrabljivali, oni su i proučavali floru i
faunu mnogih zemalja. Među njima bilo je istraživača koji su se trudili bez
ikakva koristoljublja. Nepravedno je kad neki Europu žele
svesti na kontinent izrabljivačkoga kolonijalizma. Najsvjetlije
lice Europe očituje se u idejama nesebičnosti, duhovne autonomije stvaralaštva
bez materijalne primisli. Čini mi se da estetička krilatica devetnaestog
stoljeća l’art pour l’art može imati šire značenje i da je primjenjiva na jednu od velikih
kulturnih tendencija Europe uopće. Duh stvaralačke samobitnosti i kreativnog
erosa, koji želi biti neovisan i služiti samoj stvari, ne škiljeći prema nekoj blagajni,
to je duh koji, u neobičnoj opreci ili koegzistenciji s ekspanzijom, definira
Europu.
Stoga su reprezentativni Europljani Kolumbo, Alexander von Humboldt
(koji se uspinjao na južnoameričke snježne planine u salonskoj odjeći i s
cilindrom na glavi), Livingstone i Amundsen, ali i Pascal, Bach i Kant. Pascal
je jednom rekao da sve zlo potječe otud što ljudi nisu spremni ostati kod kuće
i čvrsto sjesti na stražnjicu. Europska kultura nikad nije bila jednosmjerna. Budimo
sretni što je tako. U Europi su izrađena ili bar zasnovana
najstrašnija oružja, ali su izgovorene i najljepše ljubavne i mirotvorne
riječi. Osvajači najviših planina svijeta bili su gotovo isključivo Europljani;
drugi kontinenti su u tom pogledu dremuckali. Europski planinari, od Francuza
Herzoga i Lachenala do Austrijanca Messnera (jedinog alpinista koji je osvojio
sve svjetske vrhove visine oko 8000 metara), duhovni su sljedbenici Humboldtovi,
dok su Erazmo Rotterdamski, Beethoven, Planck i Einstein sa svojim životopisima
primjeri Pascalove meditativnosti i mirnoće, koje služe autonomnoj spoznaji.
Znatan dio europskih obilježja proizlazi iz neobične naravi kontinenta. Najsloženiji
među dijelovima svijeta u isti je mah već tri tisućljeća laboratorij
čovječanstva u oba smisla: kontinent ustrajnog rada i poprište tehničke mašte –
ali pod otežanim okolnostima. Europa je naime u mnogočemu paradoksalan prostor.
Samo u njoj postoji toliki broj književnih
jezika, koji stvaraju i nacionalne
identitete. Neki od tih jezika osnova su goleme kulturne tradicije – kakve u
takvoj raznolikosti i univerzalnosti nema nigdje drugdje. Otežana komunikacija
zbog mnoštva jezika nije joj bila bitna smetnja.
Europa je kompliciran i ujedno povlašten kontinent. Pogled na Australiju,
koja je prostorno donekle usporediva s našim kontinentom, pruža jasnu potvrdu.
Europska raznolikost krajolika pruža estetske doživljaje neugrožene ekstremnim
klimatskim uvjetima. Filozofi Montesquieu i Herder tvrdili su da je podneblje povijesna
sudbina koja upravlja putovima civilizacije. Premda je ta teza samo djelomice
točna, jer je izrečena u osamnaestom stoljeću, prije velike tehnološke
revolucije, ona je ipak karakteristična za europsko iskustvo. Zastupnici
povijesne geografije moraju isto tako isticati obilježja koja su konstante i
preduvjeti historijskih tokova: Europa kao da je nalik na razumno proporcioniran
prostor, pregledan, bez ikakvih krajnosti, gotovo poput tvorevine koju su
zajedno zamislili arhitekt i prirodoslovac.
Mnogi se europski pejzaži doimaju kao umjetnička djela u kojima
nema silovitih egzaltacija, znakovitih za azijske i afričke predjele. Ne
iznenađuje što su europski krajolici potakli nježnost i profinjenost
impresionističke palete. Europi zaista pristaje popularna krilatica: “stvorena
po mjeri čovjeka”. Najgušće naseljen kontinent, Europa je stvorila fenomen koji
je također zadugo bio jedan od njezinih najvažnijih povijesnih znamena: moderni
velegrad. Antički Rim, metropola golemog imperija, u tom
pogledu još nije prednjačio; u to doba bilo je u Kini većih
aglomeracija. Tek su u novovjekovnoj Europi nastajali gradovi koji su mogli
poslužiti kao globalni modeli. Velegradovi na drugim kontinentima nastali su uz
pomoć europskih graditelja i urbanističkih iskustava. New York, suvremeni
Tokyo, Rio de Janeiro, Sidney i mnogi drugi gradovi nezamislivi su bez
struktura stvaranih stoljećima u Londonu, Parizu, Beču. Pa i ono što se često
naziva “američkim ritmom života” postojalo je u Londonu već u doba kad su
trgovci i farmeri u Sjedinjenim Državama tek češkali glave razmišljajući o
gradovima. Dinamičnost, povezana s uravnoteženim zemljopisnim konstelacijama, ne
bi bila moguća bez europskoga pronalazačkog duha, koji je neko vrijeme, u staro
doba, usporediv s još starijom kineskom kulturom znanja i vještina. Uloga
antičkih grčkih gradova upravo je na tom području bila fundamentalna. Usporedba
s Kinom posebno je zanimljiva zbog toga što pokazuje razliku između “zatvorene”
i “otvorene” europske kulture.
Dok su Kinezi tisućljećima bili sputani svojim hijerarhijskim
vertikalama i neobično strogim tradicijskim ritualima, Europa je imala smjelost
da izvrši prevrate, doslovno, u slici svijeta, prevrate koji su imali fizikalnu
osnovu, a mentalno metafizičke posljedice. Duhovna je radoznalost bila toliko
snažna da je srušila temeljnu intelektualnu i mitsku konstrukciju prošlosti: vjeru
u geocentrizam. Kopernikove i Galilejeve prijelomne i radikalne spoznaje
fundamenta promijenile su čovjekovu svijest o njegovu položaju u svemiru. Freud
je u jednom – recepcijski posve zanemarenom – članku o velikim šokovima u
povijesti čovječanstva ustvrdio da je možda najkrupniji među njima
kopernikanski obrat.
Sva kasnija znanost i filozofija, bez obzira kakve bile,
nezamislive su bez revolucije koja se zbila na europskom tlu. Slijedile su i druge
revolucije znakovite za Europu: vjerska, Lutherova, u kojoj je protestantizam
tražio duhovnu obnovu u znaku vjere koja bi bila bliža izvorištima kršćanstva,
bez grimizne pompe, a zatim politički prevrati, koji su preobrazili društvene
poretke. Svi drugi kontinenti postali su u spoznajnom (a neki i u vjerskom)
pogledu europski sateliti. Europska racionalistička spoznajnost djelovala je
invazivno na cijeli svijet. Znanstveni prevrat s kojim počinje moderna europska
povijest bio je tako korjenit da je dugo bio u sukobu sa starijom europskom
duhovnom osnovom, s bogatom misaonošću judeo-kršćanske tradicije. Unatoč
stoljetnim teškim sukobima, autentično kršćanstvo i načelo spoznajne slobode
mogli su s nekim svojim zajedničkim jezgrama stvoriti najvažnije očitovanje
cjelokupne novije europske kulture: individualizam.
Drugi su kontinenti (izuzmu li se SAD i britanska komponenta u
Australiji) dugo sačuvali hijerarhijske i mitske poretke oprečne
individualizmu. Samobitnost ljudske ličnosti svagdje je – ako je prihvaćena –
posljedica europskog utjecaja ili neposrednog prijenosa civilizacijskih
tekovina (Europa – Amerika). Savjetujem pozorno čitanje knjige u kojoj je
Rousseau opisao i komentirao svoj život (Ispovijesti). Među prvim rečenicama nalazimo i ove: “Osjećam svoje srce i
poznajem ljude. Nisam nalik ni na koga od onih ljudi koje sam upoznao; usuđujem
se misliti da uopće nisam nalik ni na koga na svijetu. Ako i ne vrijedim više,
bar sam drukčiji. Tek onda kad ljudi pročitaju ono što sam napisao, moći će
prosuditi je li priroda učinila dobro ili zlo što je razbila kalup u kojemu me
salila.” (Preveo R. Ivšić.) To su mirne, meditativne riječi, a zapravo su
najzvučniji manifest ikada napisan, putokaz snažan poput jednoga drugog
temeljnog teksta iz onog razdoblja, slavnoga Kantova eseja o definiciji
prosvjetiteljstva, gdje Kant izriče dva velika europska načela: princip
intelektualne slobode i princip samobitne odgovornosti. Ti su manifesti u
europskoj duhovnoj kulturi i u političkom shvaćanju zajednice prisutni do
danas. Poentirano bi se moglo reći da su gotovo svi suvremeni europski, a
dijelom i svjetski državni ustavi napisani u duhu Rousseaua i Kanta.
Individualizam se dakako ne smije shvatiti suženo, kao isticanje osobnosti po svaku
cijenu. Povijesno shvaćen, individualizam je osnovni motiv europske moderne od
osamnaestog stoljeća do naših dana.
Društveno-političke korijene treba tražiti u razvoju gospodarskih i
tehnoloških inovacija koje su potkopale temelje feudalnog poretka. Gradovi su
pritom pružali materijalno tlo. Smatram da treba razlikovati četiri različita a
ipak srodna očitovanja individualizma: politički, ekonomski, znanstveni i
umjetnički individualizam. Razmatranje tih kategorija učvrstit će našu
predodžbu o specifičnom europskom duhu. Moderno je shvaćanje
političkog života individualističko, jer se gradi na artikulaciji
volje pojedinca, političkog subjekta. Višestranačje, izbori, parlamentarna demokracija,
politička horizontalnost – to su oblici individualnog prava. Na isti je način utemeljeno gospodarstvo koje
se zasniva na osobnoj poduzetničkoj djelatnosti. Francuski sociolog Lucien
Goldmann definirao je univerzalni europski model prosvjetiteljske, postfeudalne
ekonomije kao strukturu obilježenu načelom ravnopravnosti gospodarskih
subjekata. Zamjena dobara, bez hijerarhijske prisile, moguća je samo na osnovi
uzajamnog povjerenja i osobne odgovornosti u pojasu rizika. Subjekt je u tom
sustavu zaštićen zakonom (koji je, s druge strane, na temelju uzajamnog
djelovanja proizišao iz ekonomske racionalnosti).
Oblicima proizvodnje ravna osobnost kao psihološka i pravna kategorija.
Goldmann je u svojoj raspravi ostao na tlu građe iz osamnaestog stoljeća pa
nije tematizirao pojavu čije je izvorište također u Europi, a danas se smatra
jednim od znakova globalizacije. To je fenomen općeg apstrakcionizma u
gospodarstvu, od blagajne u robnoj kući do kompjutorskih centara u velikim bankama
svijeta. Jedan od prvih koraka na dugom putu prema današnjoj upravo sablasnoj
apstraktnosti novčanih operacija učinjen je Europi osamnaestog stoljeća: uveden
je papirnati novac, pa je metalni novac potisnut od papirnatoga. Materijalna
vrijednost zamijenjena je simbolom, a gospodarski simbol vodi ravno u apstrakciju.
I opet je Europa postavila tračnice svjetskog razvoja. Danas se već raspravlja o mogućnosti da se simboli
posve zamijene bankovnim karticama, dakle simbolima simbola, metasimbolima. Jednog
dana će se i čačkalice kupovati preko interneta. Samo: tko će ih dopremiti u
stan? Pitanje je svakako može li Europa doista u svemu biti ponosna na tu
tekovinu, koja je, istina, za mnoge ljude
(osim za siromašne) praktična, ali koja u velikom stilu otvara
vrata obmanama i prevarama.
Komunikacija je apstraktna, kriminal pak itekako konkretan. Vraćam
se trećoj i četvrtoj kategoriji istinskih europskih tekovina. Današnja sloboda
znanstvenog istraživanja teško je stečena duhovna vrednota na europskom putu od
renesanse do danas. Neki su znanstvenici na tom putu izgubili glave. U
posljednja tri stoljeća znanost je stekla svoju autonomiju, a njezina sloboda
dobila je čvrsto mjesto u sustavu novovjekovnih vrijednosti. Golem napredak u
prirodnim, biomedicinskim i humanističko-kulturološkim znanostima jedan je od
najvećih darova Europe svijetu. Pa i ondje gdje napredak sadrži zametak općeg
razaranja, Europa je polazište, pa se može ustvrditi da je ona prisutna u dobru
i u zlu. Primjer: u izradi nuklearnog oružja Sjedinjene Države pružile su, tako
reći, hardware, dok se software nalazio u znanju europskih emigranata: Szilarda, Tellera, Fermia.
Pa i Oppenheimer, voditelj projekta, doktorirao je u Njemačkoj, u Gottingenu,
gdje je studirala i većina drugih fizičara iz “atomskog tima”. I tu je dakle temelje
dala Europa. Umjetnost povezuje sa znanošću okolnost da su obje grane ljudskog stvaralaštva
gotovo paralelno prevalile razvojne staze prema samobitnosti. I autonomija
umjetnosti europska je stečevina. U svim granama estetskog izraza olabavljene
su, a poslije i posve ukinute, spone što su ih normativno diktirale društvene
ustanove, dvorovi i crkvena tradicija. Antiklasicisti u Njemačkoj i Francuskoj,
na čelu s mladim Goetheom, a kasnije još ustrajnije romantičari, proklamirali
su i slobodu umjetnosti, kao što je već postojala u znanstvenom istraživanju i
eksperimentiranju. Ukratko rečeno, emotivnost je slijedila intelektualnost u
borbi za emancipaciju.
Otada slobodan umjetnik, a osobito književnik, postaje simbol
europske duhovne slobode. Put od romantizma do apstrakcije i krajnjih
eksperimenata u raznim oblicima konstruktivizma ili aleatorike (asemantički
tekstovi, elektronička glazba, instalacije) započeo je u Europi, a danas
zahvaća cijeli svijet. Tko želi znati što je radikalno, još uvijek mora pitati
Europu. Isto vrijedi kad je riječ o senzibilnosti. Teško je naći hollywoodski proizvod
koji bi dosegao tipično europski ugođajni intenzitet, primjerice, Fellinievih,
Viscontievih, Godardovih i Wendersovih filmova. Uostalom, postmoderna se
ponavlja. Ako se pojavi koja nova umjetnička tvorevina izvan Europe, s
ambicijom da donosi nešto novo, onda je to uvijek jasan znak da autori ne
poznaju radikalizam ranoga dvadesetog stoljeća: dalje u ekstreme (izuzme li se
Cage u glazbi) nitko nije išao dosljednije nego dadaisti i nadrealisti. Današnja
Europa, pa s njom donekle i cijeli svijet, živi od tih tekovina na sva četiri
područja. Ukratko, u dinamičkom pogledu svijet je europska kulturna i
civilizacijska tvorevina. Da ne bude jednostranog idealiziranja, treba
podsjetiti da Europa nije bila samo darovna košara, nego je izvozila i
sofisticirane oblike okrutnosti, inkviziciju, svjetske ratove. Upravo to treba
istaknuti ako želimo spoznati što je ujedinjena Europa, bez obzira na krizne situacije,
postigla kao trajan civilizacijski doseg. Nema kontinenta koji je, uz sve druge
prednosti, pravno i socijalno tako stabilan. Siromasi i bolesnici nisu bez
skrbi, ljudska su prava zajamčena, individualnost se može potvrditi na svim
područjima. Prije više od dva stoljeća Kant je napisao esej o zanosnom projektu
Vječnoga mira. Svijet je još jako daleko od ostvarenja. No čini se da bi Europa
opet jednom mogla prednjačiti.
Primjedbe
Objavi komentar