Dubravka Miljković i Majda Rijavec: Za publiku između 13 i 19 godina
Dubravka Miljković i Majda Rijavec: Za publiku između 13 i 19 godina
U čemu se tinejdžeri i njihovi
roditelji mogu složiti, zašto treba pisati za one koji u knjigama traže
odgovore, kako to da se u priručniku za tinejdžere nalaze dječje izreke o
ljubavi te jesu li inspiraciju za Teen psihu našle u vlastitoj mladosti ili u
današnjoj... odgovaraju autorice Teen
psihe – psihologinje Dubravka Miljković i Majda Rijavec.
* Kako ste došle na ideju da napišete priručnik za tinejdžere?
Priručnik je namijenjen tinejdžerima, ali mogu li i odrasli iz njega naučiti
nešto o sebi, iako se Teen priručnik obraća čitateljima prisno i „na ti“?
DUBRAVKA: Kao ideja to je postojalo više godina. Naime, psihologija
doista može pomoći čovjeku u svladavanju svakidašnjih životnih izazova. Zbog
toga je i većina knjiga koje smo do sada napisale imala upravo taj cilj:
prilagoditi psihologiju kao znanost potrebama svakodnevnog života, tj. prevesti
teške znanstvene termine u riječi koje svatko može razumjeti, a rezultate
znanstvenih istraživanja u upute koje se mogu primijeniti u različitim životnim
situacijama. Naravno, to nisu doslovni recepti; ni oni ne uspijevaju baš
uvijek. Nekad radiš kolač točno po receptu pa ti ispadne takav da ga ni sam ne
možeš jesti J.
Međutim, usput ipak pohvataš neke principe i usavršavaš se, bolje i razumiješ
što to zapravo piše u kuharici.
Predavala sam psihologiju u
gimnaziji i često mislila kako je šteta da se većina mladih za vrijeme svog
redovnog školovanja ne susretne sa psihologijom. Svi barem jednom uče kako
funkcionira, npr. četverotaktni Otto motor, a ne doznaju ništa o tome kako
bolje iskoristiti svoj mozak, kako biti bolji prijatelj ili kako preživjeti
nesretnu ljubav. Pa smo onda sve to, i još ponešto – uobličile u ovaj
priručnik. (Istina, u programu zdravstvenog odgoja ima dosta korisne
psihologije no to je uglavnom prošlo nezamijećeno zbog onih par sati u modulu
IV, no da sad i ja ne otvaram tu priču J.)
MAJDA: Nakon nekog predavanja iz psihologije jedna studentica mi je
prišla i rekla „Joj što mi to netko nije rekao kad sam imala 15-16 godina! Bilo
bi mi lakše u životu“. Nisam tome pridavala puno pažnje ali kad se to ponovilo
još nekoliko puta i Dubravki i meni, zamislile smo se. Pa možda bi stvarno neka
znanja iz psihologije mogla biti korisna i tinejdžerima. Sjetila sam se kako
sam i ja ponekad, čitajući nešto iz psihologije, znala pomisliti kako bi bilo
dobro da sam neke stvari znala već kao srednjoškolka. Ne mogu reći da bi mi
takvo znanje potpuno promijenilo život, ali sigurno bi mi u nekim stvarima bilo
lakše.
Tako je jednoj mojoj mladoj
susjedi, 17-godišnjakinji, koja je bila mirna i povučena laknulo kad sam joj
rekla da je to stvar ličnosti, da se takva rodila i da se ne mora na silu
mijenjati nego neka živi u skladu s tim.
Do tada je mislila da nije baš normalna i bila je pod pritiskom da mora
stalno biti u društvu i izlaziti. A to joj je bilo naporno. Bila je sretna kad
je od mene čula da je s njom sve u redu i da je posve normalna. Dva-tri bliska
prijatelja bila su joj dovoljna. Bila sam iznenađena koliko joj je ta jedna
informacija pomogla i to me uvjerilo da bi psihologija za tinejdžere bila dobra
ideja.
* Prema vašim biografijama na kraju knjige može se zaključiti da niste
zaboravile vlastite tinejdžerske dane, a ta empatija osjeća se u cijelom
tekstu. Koliko je za odrasle važno da, poput vas dviju, ne zaborave svoju
mladost i suosjećaju s mladima?
DUBRAVKA: E sad, oni koji nekad jesu imali psihologiju u školi,
naučili su da postoji fenomen tzv. namjernog ili motiviranog zaboravljanja koji
štiti naše mentalno zdravlje. Zamislite kakav bi nam život bio kad bismo
pamtili sva loša iskustva iz svoje mladosti!? (Zapamtiš tek nešto malo, tek
toliko da jednom možeš o tome knjige pisati J) Povezano sa
zaboravljanjem je i, vjerovali ili ne, falsificiranje vlastite prošlosti.
Uglavnom se ona uljepšava: nekad smo se
bolje zabavljali, više učili, bili općenito bolji (iako smo živjeli u težim
uvjetima) i tome slično – osobito kad ti treba „argument“ u prepirci s
tvojim tinejdžerom koji se ne odvaja od nekog ekrana. A ne uči. A sve ima. Jer
se ti mučiš za njega i žrtvuješ zbog njega.
Dobro je suosjećati sa svakim
kome je teško, pomoći kad se i koliko se može. Što se tiče baš suosjećanja
odraslih s mladima – na mladima svijet
ostaje. I onda stvarno moramo suosjećati s njima kad pomislimo na to kakav
im svijet ostavljamo. (A usput i sve one gornje fraze -spremne za upotrebu u
maltretiranju naredne generacije.)
MAJDA: Kako je tvrdoglava!
– žalila mi se jednom prijateljica na svoju kćer koja je tada imala 16 godina. Hoda okolo odjevena ko čudo, i nikako je ne
mogu nagovoriti da se pristojno obuče. Meni kćerina odjeća i nije izgledala
tako strašno ali teško mi je bilo prijateljicu u to uvjeriti. A onda mi je
sinulo: A sjećaš se ti kako si kad smo
izlazile van u srednjoj školi iz kuće izlazila u jednoj suknji, a onda se preoblačila
u drugu, znatno kraću?
Kad odrastemo, vrlo lako
zaboravimo da smo i mi jednom bili tinejdžeri. I da smo „ratovali“ sa svojim
roditeljima. Prešutjeli bi neku jedinicu u školi, krišom pušili, kasnili iz
disko kluba pa se izvlačili da nije vozio tramvaj, učili u zadnji čas, borili
se za slobodu da biramo svoju odjeću i frizuru ili da odemo na more s
prijateljima. A roditelji su se ljutili i brinuli a nama nije bilo jasno zašto.
Danas smo mi roditelji, ozbiljni
i odgovorni, i ljutimo se i brinemo zbog ponašanja svojih tinejdžera. To je
normalno i to se od nas i očekuje, ali prije nego se izvičemo na svog
tinejdžera/tinejdžericu možda bi se ponekad trebali upitati Jesam li i ja tako radio u njihovim
godinama? Vjerojatno jeste, a niste ispali tako loše J.
* Priručnik je interaktivan, informativan i zabavan. Obje ste
profesorice, ali u njemu nema dociranja i ne osjeća se generacijski jaz, već
prisnost i razumijevanje. Je li vašoj generaciji nedostajao sličan
teen-priručnik?
DUBRAVKA: To je slično kao da me pitate je li nam nedostajao
mobitel; ne može ti nedostajati ono što i ne znaš da postojiJ.
U mojoj je kući uvijek bilo puno knjiga. Mama je imala neku Knjigu za svaku ženu (ili tako nekako).
Držala ju je podalje od mog dohvata, a ja sam pucala od radoznalosti. Kad sam
je se jednom, nakon dugog vrebanja, uspjela dokopati, bila sam prilično
razočarana: dio sam već znala, dio me još uopće nije zanimao a dio mi je bio
totalno nevjerojatan. Tada nisam čak ni pomišljala da bi mogao postojati
priručnik namijenjen baš mladima (a bome niti da bi ga ja mogla pisati). Da, i
moj je tata imao neki uradi sam
priručnik a odnekud je jednom ispao i priručnik o uzgoju koza (za koji nitko
nije znao odakle je i zašto je ali eto, i za uzgoj koza je postojao priručnik
prije nego li za odgoj djece ili roditelja i puno prije nego priručnik za
tinejdžere J).
Dakle, mi smo morali više razgovarati i međusobno razmjenjivati
(polu)informacije do kojih smo dolazili prisluškujući odrasle ili kopajući po
njihovim čudnim knjigama. (Sad sam se sjetila; trebali smo na naslovnicu ovog
našeg priručnika napisati Nije za
tinejdžere!... A kad mi je ovako krenulo..., možda bismo im i udžbenike
trebali skrivati...)
MAJDA: Mi smo odrasle u jednom drugom vremenu i situacija se od
tada jako puno promijenila. Ali bez obzira na mjesto i vrijeme, sve tinejdžere
muče slični problemi – ljubav, prijatelji, roditelji, škola a one malo starije
i odgovori na pitanja Tko sam ja i Što da radim u životu? Tinejdžeri više
nisu djeca, ali nisu još ni odrasli i nije im lako izaći na kraj sa svim tim. U
naše vrijeme nije bilo takvih priručnika i mi smo savjete uglavnom tražili po
razno raznim časopisima. Puno smo i međusobno razgovarali. Kad se sad osvrnem
na to razdoblje voljela bih da je postojao neki takav priručnik. Tinejdžere
muče svakakvi problemi – neke mogu riješiti sami, neke uz pomoć roditelja i
prijatelja a neke i uz pomoć knjige. Osobno mogu reći da sam mnoge odgovore na
neka svoja pitanja pronašla u knjigama, ali tek malo kasnije kad sam počela
studirati psihologiju. Nisu svi tinejdžeri skloni odgovore tražiti u knjigama,
ali ima i onih koji jesu. Pa mislim da je zbog njih trebalo napisati ovakvu
knjigu.
* Tempo života i slabljenje obiteljskih veza mogli bi biti neki od
razloga zbog kojih je današnjim mladima takav priručnik danas potrebniji nego
ranije i u razvijenijim zemljama takvi
su priručnici uobičajeni. Kako objašnjavate činjenicu da je vaš priručnik prvi
koji su za tinejdžere pisali naši autori?
DUBRAVKA: Štogod sad kažem može ispast' pogrešnoJ.
Nisam čak ni sigurna da je ovaj baš
prvi a sigurno nije baš ni naš prvi.
Prije točno deset godina napisale smo Vodič
za preživljavanje u školi,
također namijenjen tinejdžerima, odnosno, njihovom boljem snalaženju u školi.
No dobro, ako ih i ima, takvi su
priručnici rijetki. Možda je za tinejdžere teže pisati, (mi smo ipak najprije
napisale više priručnika za odrasl(ij)e J), možda je sigurnije
prevesti nešto što se negdje vani već pokazalo isplativim, nego riskirati s
domaćim autorima i još se onda s njima gnjaviti; možda se (naši) potencijalni
autori niti na papiru ne žele vratiti u svoje tinejdžersko doba; možda se
izdavači boje kako se takav priručnik ne bi dovoljno dobro prodavao jer, kao,
tinejdžeri ne čitaju knjige a još manje ih kupuju... (Nadajmo se da će ovaj
biti prepoznat i kao zgodan poklon J).
MAJDA: Pa mi smo mala zemlja i puno je stvari o kojima domaći
autori još nisu pisali. Ima priručnika za tinejdžere ali su usmjereni više na
neke specifične stvari. I nas dvije smo napisale jedan pod nazivom Vodič za preživljavanje u školi. Ali ovo
je čini mi se prvi koji pokušava zahvatiti sva glavna područja tinejdžerskog
života.
Nismo se lako odlučile na pisanje ove knjige. Naime, tinejdžeri su
svi oni između 13 i 19 godina. Oni prvi su još gotovo djeca dok su ovi drugi
već gotovo odrasli. Teško je pisati za sve njih pa kako je nama bilo teško
odlučiti se tako je vjerojatno i drugima.
No, nije nam žao. Iako stalno radimo
s mladima bilo je lijepo neko vrijeme intenzivnije razmišljati o njima i
uživljavati se u njihov svijet. Pa smo se tako ponovno prisjetile i svojih
tinejdžerskih dana. Pa ako roditelji nabave ovaj priručnik svojoj djeci možda
će ga i oni željeti pročitati. Savjeti koji se daju tinejdžerima mogu sigurno
biti zanimljivi i njihovim roditeljima.
* Zašto internet nije dovoljan izvor informacija mladima za sve što ih
zanima? Zašto su im ipak potrebne knjige i priručnici poput vašeg? Zašto ipak
knjiga, koja podrazumijeva koncentraciju i čitanje u osami?
DUBRAVKA: Ponekad je previše informacija gore nego premalo
informacija. Nekad smo govorili kako papir podnosi svašta no to nije ništa u
usporedbi s onim što podnosi internet!
Želiš li na internetu pronaći prave informacije, moraš se dobro pomučiti. Jel'
se već netko sjetio napisati priručnik o tome kako na internetu brzo pronaći
ono što trebaš ne upadajući pritom u zamku pronalaženja onoga što ne trebaš i
onoga što još manje trebaš? Dok smo u potrazi za informacijama vrtjeli papire,
govorili smo o efektu enciklopedije:
tražiš nešto pa nađeš opasku v.
(vidi) nešto drugo, pa te usput privuče nešto treće i tako u beskraj. Sad samo
klikneš mišem pa se nađeš na nekoj drugoj stranici – bez da si ustajao, skidao
s polica i odlagao pojedine enciklopedijske tomove. Iako dakle pritom ne bildaš
mišiće, i taj efekt pretraživača može
biti vrlo naporan. Nije li onda ponekad lijepo uzeti knjigu, smjestiti se s
njom na neko ugodno mjesto, malo čitati, pa malo razmišljati o pročitanom, pa
onda opet malo čitati?
MAJDA: Mislim da se internet i knjige međusobno ne isključuju. Na
internetu možemo vrlo brzo doći do različitih informacija, ali ako želimo neko
područje bolje proučiti i razumjeti, ako želimo neke spoznaje primijeniti u
vlastitom životu – mislim da je za to bolja knjiga. Iz vlastitog iskustva znam
da sam često počela proučavati jednu stvar na internetu a završila na nečemu
stotom. To zna biti zanimljivo i uzbudljivo, ali je obično površno. Knjiga nas,
s druge strane, potiče da se usmjerimo na određeni sadržaj i da pratimo nešto
od početka do kraja. Možemo nešto čitati nekoliko puta, vraćati se,
razmišljati. I istraživanja pokazuju da je učenje preko interneta površnije.
Internet nas potiče na stalno nova i nova pretraživanja i ne ostavlja nam
vremena za razmišljanje.
* Priručnik je protkan inspirativnim i dirljivim odgovorima
sedmogodišnjaka na pitanje što je ljubav. Zašto djeca o osjećajima ponekad
znaju više od odraslih?
DUBRAVKA: U psihologiji bi se reklo kako djeca procesiraju
informacije u skladu sa stupnjem svojeg kognitivnog ali i
socijalno-emocionalnog razvoja. Drugim riječima, djeca još ne kompliciraju, ne
analiziraju, ne zamaraju se nevažnim; spontana su i iskrena. U razmišljanjima
odraslih previše je kondicionala pa smo dirnuti kad vidimo kako stvari mogu
biti i jednostavne.
MAJDA: Ljubav
je kad pomogneš plakati onome tko je tužan – izjava je jednog
djeteta u našoj knjizi, djeteta koje još ide u vrtić. A izjava je takva kao da
je dijete pročitalo nekoliko knjiga iz psihologije o suočavanju sa stresom i
žalovanju. Naime, svaki psiholog će vam reći da je normalno da smo tužni kad
nešto izgubimo i da to trebamo odbolovati.
Tada nam treba netko tko neće govoriti ma
nije to ništa ili nemoj plakati,
nego netko tko će biti s nama i razumjeti da smo tužni. Netko tko će nam pomoći
plakati. Mnogi odrasli to ne znaju. Ali djeca eto – znaju. Ona još nisu naučila
analizirati, interpretirati, vagati za i protiv pa osjete ono bitno.
Primjedbe
Objavi komentar