Reza Aslan, "Zelot", odlomak iz knjige
"Pokažite
mi denar", kaže
Isus, govoreći
o rimskom novčiću
kojim se danak plaća.
"Čija
je slika na njemu?"
"Careva",
odgovaraju vlasti.
"Onda
vratite caru carevo, a Bogu ostavite Božje."
Čudesno
je što
su stoljećima
biblijski znanstvenici te riječi
pogrešno
tumačili
kao Isusov poziv da se ostave "svjetovne stvari" – porezi
i dadžbine
i da se umjesto njih srce usmjeri na uistinu važne
stvari: slavljenje i poslušnost
Bogu. Takva interpretacija savršeno
je sukladna s percepcijom Isusa kao odvojenog, božanskog
duha koje zemaljske stvari uopće
ne zanimaju, što
je neobična
tvrdnja o čovjeku
koji je živio
u jednom od politički
najnapetijih razdoblja u povijesti Izraela, ali je i tvrdio da je
obećani
mesija, poslan osloboditi Židove
rimske okupacije. U najboljem je slučaju
Isusov odgovor smatran strašljivim
kompromisom između
svećeničkih
i zelotskih položaja
– između
onih koji su smatrali zakonitim plaćati
danas Rimu i onih koji su to smatrali nezakonitim.
Istina
je da je Isusov odgovor jasna izjava, možda
najjasnija u evanđeljima,
kad je riječ
o njegovu stavu u debati između
svećenika
i zelota: pitanje čak
nije plaćanje
danka, već
mnogo značajnije
pitanje Božjeg
suvereniteta nad zemljom. Isusove riječi
govore same za sebe: "Vratite (apodidomi) caru carevo..."
Glagol apodidomi često
se prevodi "donijeti k", a zapravo je složena
riječ:
apo je prijedlog koji u ovom slučaju
znači
"ponovo", a didomi je glagol koji znači
"dati". Apodidomi se konkretno koristi kad se nekome vraća
vlasništvo
na koje ima pravo; riječ
implicira da je osoba koja prima plaću
pravni vlasnik onog što
se plaća.
Drugim riječima,
prema Isusovim riječima,
car ima pravo "dobiti nazad" denar ne zato što
zaslužuje
danak, već
zato što
je novčić
njegov: na njemu su otisnuti njegovo ime i slika. Bog s time nema
ništa.
Jednako tako, Bog ima pravo "dobiti nazad" zemlju koju su
Rimljani prisvojili jer je to Božja
zemlja: "Zemlja je moja", kaže
Gospod (Levitski zakonik 25:23). Car s time nema ništa.
Stoga,
vratite caru carevo, a Bogu Božje.
To je argument zelota u njegovu najjednostavnijem, najsažetijem
obliku. I čini
se da je to dovoljno da vlasti u Jeruzalemu Isusa odmah označe
nazivom lestes. Bandit. Zelot.
Primjedbe
Objavi komentar