Lauren Beukes, Djevojke koje sjaje, odlomak
Dan
2.
kolovoza 1992.
Deset su puta morali otići do Kirbyina stana
iznad njemačke pekare da uz tri niza stuba uznesu dvadeset i osam kutija sa
spisima starih slučajeva.
−
Nisi mogla živjeti u zgradi s dizalom? − potuži se Dan gurnuvši stopalom vrata
pa podigne kutiju na stara vrata na nogarima koja neuvjerljivo glume radni
stol.
Stan
joj je rupa. Parket je izgubio boju i izgreben je. Odjeća je razbacana po
cijeloj sobi. Nije to baš seksi rublje. Izokrenute majice, traperice, trenirke i
jedna velika crna čizma koja ležeći u spletu vezica napola viri ispod kauča,
bez traga njezinu paru. Dan prepozna sumorne simptome samačkog života u kojem
ti se živo fućka za sve. Nadao se da će naći nešto na osnovu čega bi mogao
prosuditi je li prošlog vikenda odvela onog idiota Freda u krevet, odnosno je
li se opet počela viđati s njime, no nered je prevelik da bi izvukao ikakav
zaključak o mogućim seksualnim odnosima, a kamoli o skrivenim putovima njezina
srca.
Nespojiv
namještaj govori o sumanutoj ingenioznosti tipa „sam svoj
majstor”, stvari pokupljene s ulice s novom svrhom nisu
obično studentsko pretvaranje kutije za mlijeko u police. Stolić u majušnom
prostoru ispred kauča koji glumi dnevni boravak je, primjerice, stari kavez za
gerbila kojem je na vrh postavljeno okruglo staklo.
On
skine jaknu i prebaci je preko kauča, gdje se istog trenutka stopi s
narančastom trenirkom i odrezanim kratkim hlačama pa se nagne da pogleda
dioramu koju je napravila s figurama dinosaura i umjetnim cvijećem.
−
Oh, ne obaziri se. Bilo mi je dosadno − promeškolji se ona od muke.
−
Pa... zanimljivo je.
Drveni
barski stolac pokraj kuhinjske plohe koji se naginje pod opasnim kutom oslikan
je tropskim cvijećem. Na vratima kupaonice zalijepljene su plastične zlatne
ribice, a iznad kuhinjskih zavjesa obješene ukrasne lampice koje trepere kao da
je Božić.
−
Nema dizala. Ne za ovu cijenu. A uvijek bih radije izabrala miris svježeg
kruha. Imam popust na jučerašnje krafne.
−
Pitao sam se odakle ti pare za tolike krafne.
−
A sve idu u moj struk! − Podigne majicu i uštipne se za trbuh.
−
Skinut ćeš ga na stepenicama − kaže Dan ne pogledavši, sigurno neće pogledati,
kako joj se trbuh zaobljuje od čvrste izbočine boka iznad traperica,
−
Dokazani trening. Trebat će nam još kutija. Imaš li još mrtvih prijatelja koji
su bili policajci? − Ugleda mu lice. − Oprosti, to je valjda i za mene bilo
precrno. Hoćeš malo ostati i pomoći mi da sredim jedan dio?
−
Nudi li mi se nešto bolje?
Kirby
otvori prvu kutiju pa počne na stol vaditi njezin sadržaj. Michael Williams bio
je sve, ali ne i sustavan. Tu je, čini se, smeće skupljano tri desetljeća.
Fotografije automobila iz sedamdesetih, u zlatnoj i bež boji, kutijastih
oblika. Policijske fotografije raznih gnjida na kojima je broj slučaja i datum.
Anfas, lijevi pa desni profil. Tip s golemim naočalama iz kojeg izbija
hladnoća, zgodni sa zalizanom kosom, čovjek tako dubokog podvaljka da u njemu
možeš krijumčariti drogu.
−
Koliko je godina imao taj tvoj prijatelj policajac? − podigne obrvu.
−
Četrdeset i osam? Pedeset? Oduvijek je bio u policiji. U policiji stare škole.
Charmaine mu je druga žena. Stopa razvoda među policajcima viša je od
nacionalnog prosjeka. Ali oni su funkcionirali. Mislim da su mogli čak i
potrajati da nije bilo nesreća.
Čizmom
gurne kutije na podu. − Mislim da bismo trebali odvojiti vrlo stare stvari. Sve
prije... 1970.? To nam ne treba.
−
Dobro − složi se ona otvorivši kutiju označenu kao 1987.-1988., a Dan počne
odgurivati kutije s ranijim datumima.
−
Što je ovo? − upita podigavši polaroid-snimku niza muškaraca s čupavim bradama
i majušnim crvenim hlačicama. − Kuglana?
Dan
zaškilji u sliku. − Policijska streljana. Tako su policajci prije postrojavali
ljude za prepoznavanje; uperili bi im reflektore u oči da ne vide osobu koja ih
prepoznaje. Malo neugodno, valjda. Jednosmjerna stakla su za filmove i postaje
koje stvarno imaju neka sredstva.
−
Opa − kaže Kirby proučavajući muške dlakave noge. − Povijest nije naklonjena
modi.
−
Nadaš se da ćeš ugledati tvog tipa?
−
Ne bi li to bilo divno? − Mješavina sjete i ogorčenosti u njezinom glasu ga
ubije. Uputio ju je u beznadnu potjeru. Zahtjevno je nju zaokupiti jer je
istina da nema šanse da uhvati luđaka. Sigurno ga neće uloviti prekapanjem po
kutijama. No usrećuje je, a njemu je žao Charmaine pa je pomislio da mogu
pomoći jedna drugoj i riješiti se onog što ih muči.
Otrov
koji se podijeli polovina je otrova. No možda sve podjednako otruje.
−
Slušaj − reče jedva znajući što govori. − Mislim da ne bi trebala ovo raditi. Bila
je to glupa ideja. Ne želiš vidjeti sva ova sranja, neće te nikamo odvesti i –
u kurac!
Tada
je zamalo poljubi. Zato da zatvori svoja prokleta budalasta usta i zato što je
tako blizu. Tako prisutna. Gleda ga
svom onom sjajnom gladnom znatiželjom koje je ozaruje.
Navrijeme
se zaustavi. Do neke granice. Navrijeme da se ne pretvori u zaluđenog idiota.
Da ga ona ne odbaci kao fliper s istim onim elastičnim praskom. Navrijeme, što
znači da nije ni primijetila. Isuse, što mu je bilo na pameti? Već ustaje, kreće
prema vratima u tolikoj žurbi da zaboravi jaknu.
−
Sranje, oprosti. Kasno je. Moram rano ustati. Imam rok za članak. Vidimo se.
Uskoro.
−
Dane − kaže ona pomalo se smijući od iznenađenja i zbunjenosti.
No
on je za sobom već presnažno zatvorio vrata.
A
fotografija na kojoj piše: „Curtis Harper 13 CHGO PD IR 136230 16.
listopada 1954.” ostane gdje jest, zakopana u odbačenoj kutiji.
***
Raspored javnih nastupa
Lauren Beukes u Hrvatskoj:
-
Zagreb: 28. 3.
(petak), 18 h, Profil Mozaik Megastore,
Bogovićeva 7
-
Rijeka: 29. 3.
(subota), 11 h, Ex libris, Riva Boduli
3b
-
Pazin: 29. 3.
(subota), 17 h, Istrakon, Spomen dom
Ulaz će biti slobodan, a o svim dodatnim aktivnostima i
promotivnim pogodnostima izvještavat ćemo vas na: www.facebook.com/ProfilKnjiga
Primjedbe
Objavi komentar