Viktor Žmegač, EUROPA x 10, odlomak
Francuski vojvoda de Sully, koji je danas
poznat samo povjesničarima, objavio je 1638. godine svoje memoare, knjigu koja
je na posredan način ostala aktualna do danas. Ona naime sadrži zamisao što ju
je autor naslovio Grand Dessein (Veliki
nacrt), imajući na umu plan o ujedinjenju Europe. Lako je shvatiti zašto je
Sully svoju viziju već tada smatrao važnom. Takozvani Tridesetogodišnji rat,
koji je opustošio srednju Europu, pružio je dovoljno razloga za razmišljanje o
političkom uređenju kontinenta na novim osnovama. S obzirom da su vjerski
sukobi, ili ratovi prividno iskazivani kao vjerski, bili stalna opasnost,
vojvoda je pošao od uvjerenja da će
prihvaćanje opće tolerancije prema svim religijama zajamčiti pouzdanije temelje
za skladnije odnose među državama. U pogledu vjerske snošljivosti Sully je bio
sljedbenik kralja Henrika IV.
Veliki
nacrt bio je u doba bezobzirne
dinastijske politike stjecanja i širenja vlasti svjedočanstvo utopijskog
razmišljanja. No ako je bilo utopijsko, ne znači da je bilo nerazumno. Načelu
vjerske tolerancije odgovarala je strategija podjele moći. Nijedna od europskih
zemalja, romanskih, germanskih, slavenskih, ne bi smjela biti tako snažna da
ugrozi svoje susjede. Vojvoda je prije svega pomišljao na golemo carstvo dinastije
Habsburg, koje je smatrao izvorom trajnih sukoba, već zbog nacionalnih
pitanja unutar velike političke
konstrukcije.
Sullyev geometrijski duh očituje se u načelu
ravnoteže: idealno bi stanje bilo postignuto kad bi mirovni ugovori i pouzdani
sporazumi nastajali prema principu bar donekle određene ravnopravnosti
političke i gospodarske snage. Ne iznenađuje što je autor imao na umu zajednicu
nacionalno utemeljenih država, čime je na druge zemlje primijenio stanje u
kojemu se uvelike nalazila Francuska, koju je obilježavala želja za što
snažnijom centralistički uređenom državom. Pedesetak godina poslije objave
manifesta piščeva je domovina dostigla jedan od vrhunaca ideje o usredotočenom
kraljevstvu za vladavine Luja XIV.
Kao što to odgovara naravi političkog
maštanja, Nacrt se ne osvrće na
pojedinosti u stjecanju ravnopravnosti onih petnaestak država što ih tekst
predviđa. Vojvoda je bio svjestan jedva savladivih teškoća što ih izazivaju
strukture moći u velikom dijelu europskih zemalja, dinastijski ulančanih i
povezanih prema praksi raznih tradicijskih vladarskih prava. Uočljivo je da je
Sully želio baštinjenu složenost i nepreglednost, usto često uzburkanu ratovima
i promjenama granica i utjecajnih sfera, zamijeniti razumskim ustrojem – što je
bila primjerena namjera u razdoblju racionalističke filozofije, reprezentativno
zastupljenoj u Francuskoj Descartesovom misaonošću.
Načelu razumskog pristupa politici sukladan
je i vojvodin prijedlog da se ustroji zajedničko tijelo, danas bismo rekli
"Europski savjet", skup od četrdeset političara, filozofa,
znanstvenika, "najuglednijih europskih ličnosti". S kakvim bi
uspjehom to tijelo, da je ostvareno u ono doba, rješavalo sporove i tenzije,
nemoguće je reći. Ali se zato može ustvrditi da je Sullyeva ideja u načelu naprednija
nego parlamentarno uređenje današnje Unije. Politički racionalist očito se više
pouzdavao u um intelektualca nego u – često lažnu – auru vladara i njegovih
savjetnika, da je Grand Dessein
napisan koje stoljeće kasnije, dakle već u razdoblju prvih parlamenata, velika
bi bila vjerojatnost da autor ne bi promijenio svoje mišljenje o prednostima
što ih pružaju razum, snošljivost i stručno argumentirane prosude nad praksom
stranačkog natezanja.
Dok je Veliki
nacrt, još tristo i pedeset godina daleko od zbilje, sadržavao mnogo više
utopije nego podudarnosti sa stvarnim
prilikama, mnogo su bliže realnosti bile misli o gospodarskim odnosima.
Sully je kao jedno od uporišta nove zajednice proglasio načelo slobodne, ničim
ne ograničavane i otežane razmjene dobara. Taj je zahtjev bio uperen protiv
gospodarske strategije takozvanoga protekcionizma, to jest zaštite vlastite
proizvodnje pomoću povišenja uvoznih carina. Sullyeva zamisao isključuje dakako
i načelo autarkije, potpune ekonomske neovisnosti pojedinih zemalja. Američki
povjesničar Paul Michael Lützeler vidi u francuskim teorijama sedamnaestog i
osamnaestog stoljeća prve korake prema gospodarskim savezima između Francuske i
Njemačke, Schumana i Adenauera, u godinama poslije Drugoga svjetskog rata (u svojoj
na njemačkom jeziku napisanoj knjizi Književnici
i Europa, 1992., koja sadrži mnoštvo podataka o pobornicima i protivnicima
sveeuropskog projekta). U knjizi, međutim, nema osvrta na opsežnu raspravu Zatvorena trgovinska država, što ju je
1800. godine objavio njemački filozof Johann Gottlieb Fichte. U toj se studiji
on zalaže za društveno uređenje koje je posve u suprotnosti s projektom
europskog saveza država. Štoviše, gospodarsku stabilnost po njegovu sudu jamči
upravo politika ekonomske samostalnosti i neovisnosti, jer autarkija potiče i
osnažuje unutardržavne proizvodne potencijale te onemogućuje taktiku
međudržavnih ucjena ekonomskim zakonima.
Zanimljivo je da su i u idućim stoljećima
izrazito programatski poticaji dolazili iz Francuske – što je paradoks ako se
ima na umu da je upravo ta država od doba Luja XIV. slovila kao utjelovljenje
težnje za potpunim političkim centralizmom, ujedno sklonim teritorijalnom
osvajanju i jezičnom monopolizmu. Jedno je od mogućih tumačenja te pojave
upućeno na nagađanja jer pisana potvrda ne postoji. Jedino se iz okolnosti da
se u francuskoj proeuropskoj publicistici pretežno pretpostavlja da se granica
s Njemačkom (koju su liberalni mislioci inače smatrali drugim stupom ujedinjene
Europe) proteže uz Rajnu, iako se znalo da bi tako mnogi krajevi naseljeni
gotovo isključivo Nijemcima, dospjeli pod francusku vlast – kao što je njemački
grad Straßburg, što ga je potkraj sedamnaestog stoljeća okupirala i zatim
anektirala Francuska, postao Strasbourg.
U Njemačkoj, izuzme li se pomalo ekscentričan
Novalisov esej o Europi, dugo nije bilo spisa koji bi po otvorenosti u
izlaganju europske misli bili usporedivi s francuskim radovima. Jedini njemački
prilog iz osamnaestog stoljeća koji bi se ipak mogao podvesti pod pojam europske
vizije ima posebnu težinu jer potječe iz pera Immanuela Kanta. Riječ je o
njegovu velikome programatskom eseju O
vječnom miru, objavljenom 1795. godine, u doba zbivanja poslije završetka
Francuske revolucije i prvih pokazatelja Napoleonova osvajačkog uspona.
Königsberški mislilac, koji je tada već bio publicirao svoja glavna filozofska
djela, bio je potkraj života zaokupljen politikom pa je javnosti uputio
rezultat razmišljanja o međudržavnim odnosima koji bi uklonili opasnost
zaraćivanja. Esej ne sadrži misao ujedinjenja ili saveza, ali polazi od,
također idealističkih, pretpostavki o budućnosti u kojoj će se neovisne države
povoditi za nač elima racionalne
naravi.
Jedno od Kantovih misaonih uporišta ideja je
općeg republikanizma, dakle uređenja koje bi se provelo u svim državama.
Republikanizam u njegovu tekstu ne odgovara današnjoj najraširenijoj predodžbi
o republici, nego ističe parlamentaran ustroj, pa stoga i višeglasje mišljenja,
u okviru ustavne monarhije. Monarhiju, međutim, Kant ne spominje kao uvjet.
Humanitarni racionalizam ili racionalna humanost očituje se u razmatranjima o
smislu rata, koji ima moralno opravdanje samo u službi obrane. Nehumana strana
rata ne iskazuje se samo u ljudskim žrtvama nego i u uništavanju materijalnih
dobara, koja bi se mogla upotrijebiti u plemenite i razumne svrhe. Ukratko,
"istinska politika stoga ne može učiniti ni koraka a da nije prizvala u
pomoć moralne principe. Iako je politika sama po sebi vrlo zahtjevna vještina,
sjedinjenje politike i morala ne zahtijeva velik trud. Ako te dvije kategorije
dospiju u sukob, pravedno je da se rješenje nađe u duhu morala." Kant
ovdje dodaje misao koja je također ostala aktualna. Radi se o dvosjeklosti i
unutarnjim proturječjima političke problematike. Vladar, ako je prosvijećen,
može zajednicu unaprijediti. Ali što ako u nasljednoj monarhiji novi vladar
nije dorastao svojim zadaćama? Opasnosti se isto tako kriju u odlukama koje se
temelje na praksi parlamentarnih većina. Tko nam jamči da je većina, možda
demagoška, razumnija od manjine. (Tko se, ako čita Kanta, ne bi sjetio
različitih plebiscita i anketa u političkom životu današnje Europe.)
Načelo referenduma predviđa i Kant, no samo
ako je riječ o integritetu i opstanku državne zajednice, prije svega o ratu.
Odluka o ratu ili miru mora biti u rukama što većega broja građana. Mjerilo je
moralna odgovornost i svijest zajednice. I druga dva autorova zaključka i
danas još na nekim drugim kontinentima vape za provedbom. Trajan mir,
piše Kant, može se zamisliti samo bez dominacije ili čak nasilja jače države
nad slabijom, većim narodom nad manjim. Kao i Johann Gottfried Herder,
dvadesetak godina ranije, Kant kao primjer nasilja navodi kolonijalna
osvajanja, čije su posljedice nespojive s ljudskim dostojanstvom. Razum bi
mogao pobijediti, pretpostavlja autor, kad bi se osnovalo međunarodno
savjetodavno tijelo koje bi imalo moralni autoritet potreban za mirno
rješavanje sporova. Ta je zamisao najbliža stvarnosti naše epohe, jer polazi od
kategorije neovisnih država, koja međutim ne isključuje zajedničke upravne
institucije.
***
Primjedbe
Objavi komentar