Maja Milčec: Za ljubav treba odrasti
Maja
Milčec: Za ljubav treba odrasti
Zagrebački sleng i
vječni refreni uklopljeni u eksplozivnu ljubavnu priču koja počinje na hitnoj
psihijatriji i sretno završava u Zapruđu – to je fabula romana Maje Milčec “Odakle
da počnem”, koji je Alojz Majetić oproglasio prozom u trapericama. Dok je
Zvonimir Milčec pisao o Maksimiru i Gradecu, njegova kći Maja inspiraciju
pronalazi u Novom Zagrebu, ali po slengu, stilu i ironijskom odmaku nastavlja
baviti se zagrebačkom mladeži onako kako je to činio Majetić u “Čangi”, Majdak
u “Kužiš stari moj” i Glumac u “Zagrepčanki”. Majini su likovi talenti s društvenog dna koji ne
razumiju ovaj svijet, ali pokušavaju razumjeti jedni druge, ljubavnici koji se
nakon uzaludnog bjega od intimnosti odlučuju potpisom obvezati na zajedništvo. Majina
junakinja se nakon poraza ne miri se sa životom na sedativima, već kreće u
„avanturu osobne promjene“, rekla bi Ljubica Uvodić-Vranić.
* Kako ste odlučili radnju
romana “Odakle da počnem” smjestiti baš u Zapruđe? Je li Zapruđe za vas primjer
urbane četvrti kakava postoji u bilo kojem velikom gradu?
-
Zakaj Zapruđe… dvoumila sam se između
Maksimira i Pešćenice, al Zapruđe je pobijedilo.
Zapruđe je Zagrebu kao Brooklyn New Yorku. S tim da je o Brooklynu snimljeno
dosta filmova i dokumentaraca. Jarmuschov Blue
In The Face, Smoke, Coffee/Cigaretes… U njima se pojavljuju
poznate face poput Loua Reeda. Mislim da je Zapruđe dalo puno slavnih,
osebujnih i poznatih ljudi, od Rippera i
Čumandre… do Lojzeka Majera. Mislim da je vrijeme da i Zapruđe dobije
svojega Jarmuscha. Da se konačno snimi film o tom zagrebačkom Brooklynu u
malom.
* Roman ste navodno započeli
pisati na fejsu. Zašto je pisanje na fejsu drukčije od pisanja u wordu? Koliko
vas inspirira stalna izloženost publici i komunikacija s njom?
- Počela sam na fejsu
sa statusima svaki dan. Nisam tad imala nikakve namjere od tih žbrljotina
napravit neki biznis a kamoli umjetničko djelo. Te sam ficleke objavljivala svaki
dan, redovito, jer mi je pokojni otac jednom rekao, kad sam imala tzv.
“stvaralačku krizu”, odnosno krizu identiteta, buntovničku fazu, svega je tu
bilo: “Kae kakva kriza…?! Ke nemreš pisati? Napiši bilo kaj, ali napiši. Pogle
Jožu Horvata, njegov je stil – svaki dan jedna kartica.” O je. Itekako je bio u
pravu. Disciplina je jako bitna ako se bavite pisanjem. Osam sati dnevno
pišite. Okej, pretjerujem, četiri sata, ali ta četiri sata fakat ne mrdajte
nikud, ako ne možete napisat ni suvislu rečenicu, a pišete priču, niš, ostanite
sjedit za kompom i napišite 10 nesuvislih.
Fejs ne doživljavam
kao publiku jer to nije natjecanje za društveni status ili neku nagradu. Za
mene je fejs kao kad izađete iz kuće u dvorište, sjednete na stepenice, uberete
koju tratinčicu dok vam ptičice pjevaju. Tu ste sigurni. Tu punite svoje
baterije. Nemam problema s komunikacijom na fejsu jer znam da se obraćam
ljudima koji su već upoznati s mojim egzibicionizmom. Riskiram, priznajem, ali i
dobivam. Onaj filing kad vam se usta sama od sebe razvuku, onak “od vuha do
vuha” i kad vam je milo oko srca i pjevušite “Wonderful Life”. Sreća. Nema tu
publike, ni preseravanja, fejs je dvorišče, drago vam dvorišče. Meni. Za vas ne
znam.
* Vaši likovi Barbara i
Goran u srednjom su godinama, ali imaju neriješene ljubavne dileme tipične za
mlade. Je li potraga za ljubavlju ono zajedničko mladima i „onima koji se tako
osjećaju“?
- Moji likovi su
stvarni likovi sa stvarnim problemima u stvarnom svijetu i stvarnom životu. Ne
gubim više puno vremena u fikciji, dovoljno je da se prisjetim što sam jučer
radila, ili čula da netko priča, to je to. Inspiracija, stvarnost. U fikciju bježim samo kad imam sušne dane,
mada rijetko.
Barbara i Goran
imaju preko četiri banke i duhovno su nezreli. To dokazuju svojim budalastim
ponašanjem – Goran odlazi “tražiti sebe”, Barbara se opija i guta tablete.
Obraćam se ljudima koji kuže tu duhovnu dimenziju, a koju mnogi pogrešno
nazivaju ljubav. Ok, ljubav nam treba svima. Ali prije svega moramo – odrasti.
Barbara je na
kraju odrasla ženska, odrasla duhovno, bolno i kroz trnje, ali zaslužila je
aplauz. Za ustrajnost. To je ono o čemu vam Bruno Šimleša govori u svojoj
knjizi “Škola života”…. Onaj dio gdje spominje ljubav spram samoga sebe,
sebeljublje, zdravo sebeljublje, ne glumljeno.
* U svojoj recenziji Alojz
Majetić hvali Vašu „stilsku vrsnoću“ i uspoređuje je s pomakom koji su
svojedobno napravili autori koji su pisali „prozu u trapericama“. Kako biste
opisali svoj spisateljski stil?
- Ne znam kako bih opisala svoj stil. Stil, to
sam ja. Moj je stil dramatičan, egzibicionistički, ali iskren. Možda bahato
zvuči, ali ne mogu i ne želim baviti se nagađanjem o usporedbama. Ja samo
pišem.
* Naslovnicu romana ilustrirao
je Davor Šunk, jedan od danas najtraženijih mladih dizajnera. Kako njegova
naslovnica komunicira s publikom kojoj se obraća vaš roman?
-
Šunkova naslovnica i moj tekst odlično se slažu, kao frendovi.
Šunk je moj dragi frend, ali i genijalac u svojoj branši. Volim njegov rad.
*
Zapruđanci su s oduševljenjem dočekali „svoj“ roman, a poznati Zapruđanci
pojavljuju se i kao likovi u romanu. Kako je Dubravko Ivanuš reagirao kad ste
ga zamolili da napiše prolog?
-
Dudu sam zamolila da mi nešto napiše. Za nekoliko sati dobila sam mejl u kojem
mi šalje svoje stihovlje, uz napomenu da to još nigdje nije objavljeno,
napisano posebno za ovu priliku. Što da kažem … Dudo fala ti. Respect, svaka
čast, ljudina si!
Razgovarala:
Sandra Pocrnić Mlakar
Primjedbe
Objavi komentar