Bruno Šantek: Tajkunovi nasljednici - intervju
Bruno Šantek: Stvarni
heroji su među nama
Brunu Šanteka naša je publika upoznala prošle godine kada je
predstavio knjigu Astma – Izdisaj u biblioteci Profil Klinika. Svojom drugom
knjigom, krimićem „Tajkunovi nasljednici“, Bruno Šantek pokazuje širinu spisateljskog
dara koji su čitatelji mogli tek naslutiti u prvoj knjizi. Šantekov glavni lik
Tomislav Hren je heroj iz susjedstva – otac dvoje djece, koji ima posao,
suprugu, tasta i ljubavnicu, a u njegov život ulazimo u trenutku kad se
neizgled sređeni odnosi raspadaju u obiteljskom obračunu i dobivaju
kriminalistički zaplet.
* U svojoj prvoj
knjizi „Izdisaj“ dokumentarni ste i govorite o vlastitom iskustvu, dok su
„Tajkunovi nasljednici“ pravi fiction koji poštuje pravila žanra. Koju je od te
dvije knjige bilo lakše napisati? Očekujete li da će „Tajkunovi nasljednici“
zanimati čitatelje koji su vas kao autora upoznali kroz „Izdisaj“?
- Pisati o sebi je samo po sebi teško, barem meni koji nisam
egotriper. Kada se u to još uplete i bolest koju kroz to pisanje ponovo
proživljavaš, kada osjetiš gušenje samim sobom, teret je velik. Upravo zbog
toga sam imao potrebu odmaknuti se od sebe i napisati nešto sasvim drugačije, nešto što nema
nikakvu veza sa mnom i mojim životom. I tu onda nastaje problem, jer ma koliko
pisati o sebi je teško, pišeš ono što znaš i što ti je poznato. Zato je pisanje
ove knjige bilo izazov da sam sebi dokažem da mogu napisati i takav roman, da
mogu izmisliti priču, oblikovati je i napraviti je čitljivom. Dakle, oba su
pisanja bila izazovna, ali je ovaj roman bio igra stvaranja pa vjerujem i da će
publika koja je čitala kako se gušim uživati i u toj igri. Da se i oni odmore
od stvarnog mene.
* Vaš junak atipičan
je za krimiće upravo po tome što je „običan“, zapravo očinski tip, samo što ga
okolnosti prisiljavaju da reagira dosjetljivo i pruži maksimum. Mislite li da
će takav lik publika bolje prihvatiti nego superiornog heroja kojem akcija
služi da demonstrira svoje moći?
- Previše stvaramo lažne, nerealne superjunake. Postoje
ljudi oko nas koji su stvarni junaci i postoje situacije koje su pune takvih ljudi.
I običan život je triler. Ne treba tražiti junake samo u ratovima, krizama i
nesrećama. Ljudi bježe od samih sebe uživljavajući se u uloge superjunaka, ali
mislim da im je ovo puno bliže i inspirativnije, kada shvate da svatko od njih
može biti heroj ako se nađe na pravom mjestu u pravo vrijeme i s pravim
poticajem. Makar to bio heroj ulice, samo na jedan dan, jedan sat.
* Tomislav nije James
Bond, ali ipak ste mu omogućili prolaznu ljubavnu epizodu, iako kao dio
manipulacije njegovih protivnika. Kako komentirate način na koji domaći autori
pristupaju erotici? Jesu li previše stidljivi, u usporedbi sa stranima autorima
koji obaraju naklade?
- Možda je to i rezultat šablonskog pisanja, skeniranja
tržišta pa dodavanja začina da bi se konačni proizvod bolje plasirao. Ako je
tako, možda za našu književnost još ima nade, ako nije toliko proračunata i
ciljana. Mislim da ne treba podilaziti trenutnim kretanjima na svjetskom
tržištu, već u prvom redu odgajati publiku i učiniti je zahtjevnijom. Ne mislim
pri tome samo na teške filozofije već i na pravu, iskrenu i potrebnu erotiku u
djelima koja se pojavljuje kada i kako to treba, a ne samo radi reda. Ne vjerujem
da su hrvatski pisci išta manje erotični ili pak s manje takvih iskustava od
stranih kolega. Možda je jedini problem u općem nedostatku žanrovske
književnosti kod nas, pa je u tome i nedostatak prave erotske književnosti.
* Za pisce krimića
pretpostavlja se da su ljubitelji kriminalističkih romana. Je li to doista
tako? Koji su vaši uzori među stranim
piscima krimića, a koji među domaćim autorima?
- Za sada se ne smatram piscem krimića već piscem koji je
napisao krimić, ili preciznije akcijski triler u ovom slučaju. Isto tako, ne
volim se kod čitanja ograničavati žanrovima, već čitanje smatram istraživanjem,
putovanjem, učenjem kroz razne žanrove, stilove, pisce, podneblja... Možda se
zbog toga ni pišući ne želim ograničavati na žanr, već istraživati samog sebe i
svoje mogućnosti i dubine iz kojih mogu izroniti različite priče. Međutim, ma
koliko čovjek pokušava biti svoj i pisati nekim svojim prepoznatljivim stilom,
uvijek kao podloga može biti i ta žanrovska koja je pročitana i prati nas kao
dio životnog iskustva. No da se ne ograničimo samo na književnost, utjecaji
koji se mogu prepoznati u ovoj knjizi mogu biti i filmski, jer je radnja romana
filmski ritmična. Uz poplavu televizijskih serija, raznih CSI, NCSI i sličnih
predložaka okruženi smo mnoštvo izvora iz kojih se mogu crpiti utjecaji. A kada
se na to nadoda i naša kriminalna stvarnost, inspiracije zaista ne manjka.
* Kako se uklapate u
aktualne trendove u kriminalističkim romanima? Jeste li pokušali pisati
„trendovski“? Koliko vam je važno mišljenje publike?
- Vjerojatno je san svakog pisca da stvara trendove a ne da
ih prati. Trendove ionako prosuđuje publika, pa ako će se moja djela čitati
znači da sam se uklopio u njihova očekivanja, a hoće li to biti u sklopu jednog
ili više žanrova potpuno mi je nebitno. Isto tako, pisati ciljano samo za
određeni ukus i određeni cilj nije ono što mogu raditi. Pisanje po narudžbi mi
nikada nije išlo već me je samo sputavalo u kreativnosti. Moje je da pišem i
igram se riječima i idejama koje imam, da budem zadovoljan time što ću napisati i da izmamim barem neki
iskreni osmijeh, suzu ili potaknem čitatelje na razmišljanje svojim djelima. Pa
makar to onda postao i trend. Utoliko je bitno i mišljenje publike, jer pisanje
bez publike koja to čita gubi smisao. (s)
Primjedbe
Objavi komentar